Home » D:News » Acesta este singurul peşte cu sânge cald. Descoperirea i-a uimit pe cercetători – VIDEO

Publicat: 23.05.2015
Peştii de mare adâncime din specia Lampris guttatus (opah sau peştele lună) sunt singurii peşti care au sângele cald, o adaptare ce le permite să fie buni prădători în mediul rece în care trăiesc.

Tonul şi anumite specii de rechin îşi pot încălzi anumite părţi ale corpului — în special musculatura folosită la înot, creierul şi ochii — pentru a se putea scufunda şi vâna la adâncimi mai mari, unde apa este mai rece, dar trebuie să revină în timp relativ scurt spre suprafaţă, unde apa este mai caldă, pentru a-şi proteja organele vitale de efectele frigului.

Opah sau peştele lună îşi încălzeşte sângele prin mişcarea constantă a unor aripioare pectorale, rezultatul fiind o temperatură a corpului cu 4 — 5 grade Celsius mai ridicată decât a mediului ambient. De asemenea, structura anatomică a acestui peşte împiedică disiparea căldurii.

Animalele cu sânge cald sau endoterme (aşa cum sunt mamiferele şi păsările), îşi generează propria căldură şi menţin o temperatură a corpului mai ridicată decât cea a mediului. Din categoria animalelor cu sânge rece, sau ectoterme, fac parte amfibienii, reptilele, nevertebratele şi marea majoritate a speciilor de peşti.

Citeşte articolul integral în Gândul