Home » D:News » Fenomen astronomic spectaculos. Când va avea loc „întâlnirea” dintre Venus şi Jupiter

Publicat: 20.06.2015
O conjuncţie între planetele Venus şi Jupiter va avea loc pe 30 iunie şi se numără printre evenimentele astronomice spectaculoase din această lună, care vor putea fi admirate cu ochiul liber din emisfera nordică.

Luna iunie se anunţă a fi una deosebit de intensă pentru pasionaţii de astronomie. Pe parcursul acestei luni, Venus şi Jupiter vor continua să se apropie, iar distanţa aparentă dintre cele mai strălucitoare planete de pe bolta cerească va continua să scadă şi va ajunge la un nivel minimal – de 30 de ori mai mic decât de obicei – în seara de 30 iunie.

Conjuncţiile dintre Venus şi Jupiter sunt destul de frecvente, însă se întâmplă destul de rar ca aceste două planete să pară atât de apropiate. Datorită unei poziţionări deosebite, Venus şi Jupiter vor părea, pentru observatorii din emisfera nordică, foarte apropiate una de cealaltă.

Potrivit lui Alan M. MacRobert, senior editor al revistei Sky & Telescope, aceste evenimente astronomice se produc pentru că Sistemul Solar este relativ plat, iar planetele sale gravitează în general pe orbite cuprinse într-un plan denumit ecliptic. Venus poate să se îndepărteze cu câteva grade în raport cu acel plan şi poziţionarea ei reprezintă elementul care determină apariţia acestei conjuncţii cu Jupiter.

Un cer degajat este singura condiţie necesară pentru a profita de acest spectacol astronomic. Fenomenul va fi vizibil timp de o oră şi jumătate după apusul Soarelui. Pasionaţii de astronomie nu vor trebui să aştepte căderea nopţii şi instalarea completă a întunericului, deoarece conjuncţia celor două planete va fi vizibilă încă din timpul crepusculului.

Click pentru a mări

Locuitorii din oraşe nu vor fi dezavantajaţi de această dată, pentru că şi ei vor putea să admire conjuncţia planetelor Venus şi Jupiter, în pofida poluării luminoase. Pentru acest lucru, va fi suficient să privească bolta cerească spre vest. Apropierea dintre Venus şi Jupiter va deveni tot mai perceptibilă în fiecare seară, iar Luna a început să se apropie şi ea de cele două planete, joi.

Luni, 22 iunie, distanţa dintre Venus şi Jupiter va fi de doar 4,8 grade. Marţi, 30 iunie, distanţa aparentă va ajunge la mai puţin de 0,4 grade.

Acest fenomen astronomic spectaculos va putea fi admirat şi din România, atât pe 30 iunie, cât şi pe 1 iulie, a declarat vineri, pentru MEDIAFAX, cercetătorul Adrian Sonka, de la Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti.

„Apropierea dintre cele două planete o să se producă în seara de 30 iunie, dar o să fie aproape la fel de apropiate şi pe 1 iulie (…) Se întâmplă să se vadă în aceeaşi direcţie pe cer, pur şi simplu pe aceeaşi rază vizuală. Ele nu sunt apropiate în spaţiu una de alta, doar că se văd în aceeaşi direcţie. Este o chestie frumoasă pentru cei care iubesc cerul, pentru astronomii amatori”, a spus Adrian Sonka.

Acesta le recomandă pasionaţilor de fenomene astronomice să admire Venus şi Jupiter cu câteva zile înainte de 30 iunie, pentru a putea observa modul în care, de la o zi la alta, cele două planete se apropie una de alta.

„Să vezi direct două planete apropiate nu se înseamnă nimic. Frumos ar fi să se uite oamenii la ele în fiecare seară, între orele 21.30 – 22.00, să se uite înspre vest, acolo unde a apus Soarele, pentru a vedea cum, din zi în zi, sunt mai apropiate una de alta, până când o să culmineze cu apropierea din 30 iunie”, a explicat Adrian Sonka.

Totodată, Sonka a precizat că acest fenomen astronomic se întâmplă aproape în fiecare an, însă Venus şi Jupiter nu sunt mereu atât de apropiate.

„Este un fenomen care nu este rar, se întâmplă aproape în fiecare an. Uneori se întâmplă să fie şi mai apropiate, cum a fost în 2013. Însă, uneori, se văd dimineaţa şi cine se scoală la 5.00 să le vadă? Alteori se întâmplă să se apropie când sunt pe cer odată cu Soarele şi n-ai cum să le vezi. Acum se văd seara şi este foarte frumos. Te poţi uita prin binoclu sau, dacă ai un telescop, poţi să le vezi pe amândouă în acelaşi câmp, poţi să vezi două planete cu o privire”, a spus Adrian Sonka.

De asemenea, în cazul în care cerul nu va fi înnorat, Sonka le recomandă celor interesaţi să admire cele două planete, pe 30 iunie şi 1 iulie, până la ora 23.00. „Dar este bine să înceapă să se uite de la 21.30-22.00 şi, timp de aproximativ o oră, o să le poată vedea. Venus şi Jupiter o să sară în ochi, o să fie evidente, o să fie cei mai strălucitori aştri de pe cer în seara aceea, unul lângă altul”, a explicat cercetătorul.

Adrian Sonka a precizat că Venus şi Jupiter vor putea fi admirate atât din oraşe, cât şi din afara acestora, cu condiţia ca orizontul să fie liber. „Pentru că cele două planete nu sunt sus pe cer, sunt mai jos, mai apropiate de orizont”, a mai spus Sonka.

Rusia ar fi lansat o armă misterioasă pe orbita Pământului, spune Pentagonul
Primul proiect din lume care transformă deșeurile din poliester în haine
Ce putem face fiecare, la nivel individual, pentru a combate schimbările climatice?
Witold Pilecki, spionul polonez de la Auschwitz
(P) 10 Lucruri de care să ții cont când alegi orașul în care să locuiești
Astronomii au aflat viteza de roțație a unei găuri negre supermasive
O furtună văzută din spațiu arată ca „o meduză uriașă”. Cum este explicat fenomenul rar?
Un cod misterios din templele asiriene antice, în sfârșit elucidat
Avertismentul oamenilor de știință: Roboții învață să mintă tot mai bine!
O nouă metodă de reciclare ar putea rezolva una dintre cele mai mari provocări ale lumii
Legătura ciudată dintre coșmaruri și bolile autoimune
(P) Ulei pentru cutie de viteze manuală: caracteristici de care să ții cont pentru ca mașina să funcționeze perfect
Test de cultură generală. Ce au oamenii și nu are niciun alt animal de pe Pământ?
Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”