Home » D:News » Efectul URIAŞ pe care îl au peisajele terapeutice

Efectul URIAŞ pe care îl au peisajele terapeutice

Publicat: 03.10.2015
Frecventarea unor spaţii verzi (vegetale) şi albastre (acvatice) are efecte extrem de benefice asupra sănătăţii mentale şi fizice. O echipă de cercetători americani şi canadieni menţionează conceptul de "peisaje terapeutice", scrie passionsante.be.

Studiul realizat de ei a vizat persoane vârstnice din Vancouver şi împrejurimi (extremul vestic al Canadei, pe coasta Pacificului), cărora li s-a cerut să dea amănunte — în termeni calitativi şi cantitativi — despre contactele cu spaţii verzi (parc, grădină publică, pădure, stradă mărginită de copaci, ronduri de flori) şi albastre (lacuri, râuri, mare). Datele obţinute au fost puse în legătură cu evaluarea unei stări bune fizice şi mentale resimţite (subiective).

Rezultatul studiului a pus în evidenţă un impact extrem de pozitiv al acestor medii. Astfel, persoanele care au acces frecvent la spaţiile menţionate au prezentat scoruri mai bune, lucru care se explică în mai multe feluri, printre care stimularea activităţii fizice (plimbări), izolare mai scăzută (oamenii ies mai mult din casă şi întreţin relaţii sociale) şi un efect de relaxare (zgomotul apei, cântecul păsărilor). Există diferenţe în funcţie de accesibilitate şi securitate, însă în general influenţa benefică este cât se poate de reală.

Cercetătorii implicaţi consideră că amenajarea unor spaţii verzi şi albastre în mediul urban şi semi-urban contribuie la o îmbătrânire în stare fizică şi mentală bună şi la o atitudine pozitivă în general. Ei notează că, dacă se acordă, pe bună dreptate, o mare atenţie locurilor de joacă pentru copii, seniorii nu beneficiază suficient de spaţii de destindere destinate lor, ceea ce este regretabil.