Home » D:News » Pericolul URIAŞ din spatele fripturii gătite pe grătar

Pericolul URIAŞ din spatele fripturii gătite pe grătar

Publicat: 11.11.2015
Frigerea cărnii pe grătar sau într-o tigaie poate fi una dintre metodele în care compuşii cancerigeni se pot dezvolta mai uşor.
Cercetatorii de la Universitatea din Texas au făcut legătura între consumul de carne gătită la temperaturi ridicate şi riscul sporit al carcinomului renal sau cu riscul unui cancer renal.

Studiul vine după raportul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, conform căruia carnea procesată, precum şunca şi cârnaţii, cauzează cancer, şi că toată carnea rosie „probabil” cauzează cancer.

Carnea gătită la temperaturi ridicate sau la o flacără deschisă poate duce la formarea de substanţe cancerigene, cum ar fi 2-amino-1-metil-6-fenil-imidazo (4,5-b) piridină – PhIP – şi amino-3,8 -dimethylimidazo (4,5-f) chinoxalină – MeIQx. Aceşti compuşi cancerigeni se regăsesc atât în carnea roşie cât şi în cea alba, dacă cele două sunt gătite în condiţiile amintite mai sus.

Potrivit Institutului Naţional al Cancerului din SUA, aceste substanţe pot determina modificări ale ADN-ului, care pot duce la formarea Carcinomului reno-celular (RCC) sau a altor tipuri de cancer.

Cercetatorii de la Universitatea din Texas, în parteneriat cu cei de la Centrul de Cancer Anderson, au făcut legături între pacienţii cu cancer renal, recent diagnosticaţi, şi persoanele cu variaţii genetice specifice care pot fi expuse unui risc sporit de RCC mai mult decât alţii.

“Am depistat riscul sporit de RCC asociat cu mutagenii din carnea preparată la temperaturi înalte. Descoperirile noastre susţin consumul redus de carne, în special de carne gătită la temperaturi ridicate sau la flacără deschisă. Aceste recomandări au scopul de a se reduce riscul de cancer RCC”, afirmă Xifeng Wu, profesor de epidemiologie de la Universitatea din Texas.

Cercetătorii au realizat studiul în baza modelelor de alimentaţie şi a informaţiei genetice colectate de la 659 de persoane cu carcinom renal şi de la 699 de persoane sănătoase. Scopul studiului a fost de a estima consumul  şi expunerea acestora la riscul cauzat de mutagenii din carnea gătită.

Rezultatele studiului au arătat că pacienţii cu RCC au consumat carne roşie şi albă mai multă decât persoanele sănătoase. Consumul de PhIP creşte riscul de cancer renal cu 54%, iar MelQx aproape că dublează riscul. În plus, persoanele cu variaţii ale genei ITPR2 (care se consideră o genă asociată cu riscul de cancer şi obezitate) sunt mai vulnerabile la efectele PhIP.

Cercetătorii nu recomandă să gătim carnea prea mult, ei mai recomandă să consumăm cât mai moderat carnea gătită la flacără deschisă sau să o excludem în totalitate.

Sursa: UPI