Prima pagină D:News

Vrei sinceritate? Fă cea mai uşoară alegere, sugerează cerectătorii

Marina Manastîrlî 11.26.2015 | ● Vizualizări: 1764

Un nou studiu a descoperit că suntem predispuşi să procedăm corect, din perspectivă morală, numai atunci când aceasta presupune mai puţin efort. Dacă informaţiile introduse, automat, într-un ramburs fiscal ar fi greşite, puţin probabil că am decide să modificăm ceva.

Răspunsul pasiv poate promova o înşelăciune, iar atunci când un ramburs ne vine gol, putem să “uităm” să le amintim de bani.
 
“Noi nu credem că aceasta este soluţia pentru toate situaţiile în care nu manifestăm onestitate, dar cu certitudine afirmăm că oamenii au tendinţa să accepte un status quo”, afirmă cercetătorul Nina Mažar, conferenţiar universitar la Şcoala de Management Rotman de la Universitatea din Toronto. Mažar a lucrat asupra acestor cercetări împreună cu conferenţiarul şi colegul său de la Rotman, Scott Hawkins. 


 
 
Savanţii au iniţiat un experiment în care au încercat să înregistreze şi să evalueze comportamentul oamenilor în diferite scenarii de decizie-alegere, în cazul în care a existat un câştig financiar ataşat răspunsurilor lor.
 
Participanţii au trişat în cazurile ce implicau valoare financiară mai mare, cazuri care le generau răspuns automat. Ei au decis, mai des, să ignore prin pasivitate răspunsul greşit decât să răspundă incorect ei înşişi. Înşelăciunea a fost, practic, eliminată atunci când scenariul a fost creat astfel încât participanţii să răspundă în mod automat cinstit, iar în cazul în care ar fi vrut sa răspundă altfel decât răspunsul generat a trebuit să adauge o suprascriere, fapt care le-ar fi adus o sumă financiară mai mare.
 
Participanţii care au trişat au demonstrat o reacţie mai lentă decât cei care au fost oneşti, ceea ce sugerează că au trăit o luptă psihologică.
 
Studiile precedente au demonstrat că opţiunile ce le erau oferite participanţilor în mod implicit pot încuraja oamenii, în conformitate cu obiectivele de politică publică, spre exemplu, să doneze organe. Studiului a rezultat dintr-o mulţime de situaţii, precum aplicaţiile de asigurare, formulare de cereri, precum şi declaraţiile fiscale.
 
 
Studiul sugerează că mai multe persoane se pot conforma cu unele norme de raportare fiscală în cazul în care mecanismele de raportare, precum ar fi un software, necesită un răspuns. În cazurile în care persoanele nu au nimic de a raportat (de exemplu, chiar dacă ar trebui să se tasteze $ 0) mai degrabă câmpul va fi lăsat necompletat.
 
Prof. Mazar a fost deja la nişte discuţii cu agenţia canadiană de venituri cu privire la aplicabilitatea studiului său în soluţionarea problemelor la colectarea de taxe.