Home » Știință » Cu o zi înainte să îşi încheie misiunea istorică, Cassini a făcut o descoperire majoră despre inelele lui Saturn

Publicat: 19.10.2017
Inele imense ale lui Saturn sunt ţinute în această formă de către ''un grup'' de luni ale căror efecte gravitaţionale cumulative previn împrăştierea particulelor care orbitează. Aceasta este doar una dintre descoperirile realizate de specialişti privind planeta, după analizarea informaţiilor colectate în ultima etapă a misiunii Cassini.

În urma pătrunderii lui Cassini în atmosfera lui Saturn au fost colectate primele măsurători directe ale atmosferei superioare a planetei. Conform Mail Online, datele furnizate de instrumentele sondei sugerează că moleculele din inelele lui Saturn se propagă către planetă sub forma unei ploi.

Deşi specialiştii se aşteptau la această descoperire, datele sugerează că ingredientele din inele sunt mult mai complexe decât se credea anterior. În afară de apă, din care sunt compuse în mare parte inelele, instrumentele au observat şi molecule volatile de metan. Informaţiile din timpul trecerii la cele mai joase altitudini sugerează existenţa unui proces mult mai complex. Conform echipei din cadrul proiectului Cassini, sonda a reuşit să identifice noi detalii privind trăsăturile inelelor cunoscute ca elice.

Acestea sunt urme create de către micile luni. Ultimele imagini realizate cu o zi înainte de încheierea misiunii prezintă cele şase elice: Bleriot, Earhart, Santos-Dumont, Sikosky, Post şi Quimby. Specialiştii NASA consideră că, fără o anumită forţă care să le ţină împreună, particulele din care sunt realizate inelele s-ar dispersa. Datele sugerează că inelul A este limitat de către mai multe luni, inclusiv Pan, Atlas, Prometeu, Pandora, Janus, Epimeteus şi Mimas.

Misiunea Cassini a fost lansată de NASA către Saturn în 1997. În 2004, sonda a ajuns pe orbita lui Saturn şi din acel moment a cercetat inelele, particulele de praf sau îngheţate şi lunile planetei.

Pe 15 septembrie, sonda Cassini a intrat în atmosfera lui Saturn, devenind parte din planetă. NASA a decis distrugerea sondei, după ce maşinăria a descoperit în 2005 jeturi de apă pe suprafaţa lunii Enceladus. După ce a analizat în detaliu suprafaţa planetei, sonda a transmis către Pământ informaţii privind existenţa unui ocean cu apă sărată sub suprafaţa îngheţată. De asemenea, şi luna Titan ar putea deţine un ocean lichid.

În cei 20 de ani de cercetare, Cassini a călătorit 7,9 miliarde de kilometri, a descoperit şase luni ale planetei şi a strâns 633 de GB de informaţii ştiinţifice.