Home » D:News » Trotinetele electrice, folosite pe drumurile publice fără a risca amenzi

Trotinetele electrice, folosite pe drumurile publice fără a risca amenzi

06.29.2019
Trotinetele electrice, folosite pe drumurile publice fără a risca amenzi
Un proiect de lege depus la Camera Deputaţilor prevede definirea trotinetele electrice, astfel încât să nu fie asociate mopedelor, iar utilizatorii să nu fie pasibili de amenzi/închisoare dacă nu au permis. Trotineta electrică este definită ca un vehicul cu 2 sau 3 roţi şi viteză maximă de 40 km/h.

Deputatul PNL de Cluj Sorin Moldovan a depus, marţi, la Camera Deputaţilor, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, potrivit Mediafax.

Actul normativ prevede definirea trotinetei electrice ca un vehicul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 40 km/h şi care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 2 kW.

De asemenea, prin această reglementare, trotinetele electrice vor putea fi utilizate pe pista pentru biciclete, care este „subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător”.

Trotinetele electrice sunt exceptate prin acest proiect de la necesitatea obţinerii unei înmatriculări sau înregistrări.

„Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi a trotinetelor electrice, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare”, arată textul legii.

De asemenea, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor şi a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.

Trotinetele vor putea fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta pe partea carosabilă, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.

Pentru a conduce o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani, conform textului de lege.

„Bicicletele, trotinetele electrice şi mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare”, arată sursa citată.

De asemenea, este prevăzută şi obligativitatea purtării unei căşti de protecţie pentru conducătorii trotinete electrice pe drumurile publice, dacă aceştia au sub 18 ani.

Conform expunerii de motive, Codul Rutier, OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, defineşte mopedul ca fiind autovehiculul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4kW, iar masa proprie a vehiculului nu depăşeşte 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric. Aşadar, în prezent, toate trotinetele electrice care depăşesc viteza de 25 km/h se încadrează la categoria mopede.

„Pentru a putea conduce un moped este necesar deţinerea unui permis de conducere categoria minimă AM sau superioară în clasă. Conducerea fără un astfel de permis este considerată infracţiune şi pasibilă de închisoare. Apoi, un astfel de autovehicul nu poate circula pe trotuar, ci doar pe carosabil, fiind necesară înmatricularea. Conform Codului Rutier, «tramvaiele, troleibuzele, mopedele, maşinile şi utilajele autopropulsate utilizate în lucrări de construcţii, agricole, forestiere, tractoarele care nu se supun înmatriculării, precum şi vehiculele cu tracţiune animală se înregistrează de către consiliile locale, care ţin şi evidenţa acestora»”, arată motivarea legii.

Astfel, iniţiatorul consideră că „vidul legislativ face ca cei care folosesc trotinete electrice să o facă pe riscul lor nefiind clar unde trebuie să circule cu ele şi nici ce obligaţii au în cazul în care sunt opriţi de către poliţie în trafic”.

„Autorităţile locale încurajează achiziţionarea de astfel de mijloace de transport, dar avem nevoie de reglementare pentru a impulsiona şi mai mult ceea ce acum reprezintă doar iniţiative timide şi izolate”, conform expunerii de motive semnate de Sorin-Dan Moldovan.

Iniţiativa legislativă are susţinerea a 30 de deputaţi PNL.

Camera Deputaţilor este forul decizional în acest caz.

 

Cele mai noi articole
Cercetătorii cred că știu de ce munții de pe Pluto sunt acoperiți de zăpada
Cercetătorii cred că știu de ce munții de pe Pluto sunt acoperiți de zăpada
Tratamente și soluții pentru COVID-19. Cele mai recente studii despre medicamentele folosite în tratarea infecției cu SARS-CoV-2
Tratamente și soluții pentru COVID-19. Cele mai recente studii despre medicamentele folosite în tratarea infecției cu ...
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Vremea se schimbă dramatic. După câteva zile reci, urmează temperaturi de 25 de grade Celsius
Vremea se schimbă dramatic. După câteva zile reci, urmează temperaturi de 25 de grade Celsius
Atlanticul a trecut prin cea mai călduroasă decadă din ultimele trei milenii
Atlanticul a trecut prin cea mai călduroasă decadă din ultimele trei milenii
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cercetătorii au descoperit viteza maximă a sunetului
Cercetătorii au descoperit viteza maximă a sunetului
Top șapte incendii care au influențat major istoria
Top șapte incendii care au influențat major istoria
Un patogen care  a făcut ravagii secolul trecut ar putea cauza din nou probleme
Un patogen care  a făcut ravagii secolul trecut ar putea cauza din nou probleme
Premieră: Clujul construiește un parc de cercetare pentru tehnologii avansate în energii alternative
Premieră: Clujul construiește un parc de cercetare pentru tehnologii avansate în energii alternative
Teritoriul neatins de pandemie, în care nu a fost înregistrat niciun caz de COVID-19
Teritoriul neatins de pandemie, în care nu a fost înregistrat niciun caz de COVID-19
Terapia cu ajutorul câinilor, tot mai căutată în ultimul timp pentru copiii care suferă de autism
Terapia cu ajutorul câinilor, tot mai căutată în ultimul timp pentru copiii care suferă de autism
Cum a răspuns Samsung la decizia Apple de a scoate încărcătorul din cutia iPhone 12?
Cum a răspuns Samsung la decizia Apple de a scoate încărcătorul din cutia iPhone 12?
Vești bune pentru gameri, Windows 10 va avea o nouă secțiune Refresh Rate
Vești bune pentru gameri, Windows 10 va avea o nouă secțiune Refresh Rate
Un harnașament din Epoca Fierului, descoperit în Polonia de arheologi amatori
Un harnașament din Epoca Fierului, descoperit în Polonia de arheologi amatori
Fizicienii au reușit să producă, pentru prima oară, supraconductibilitate la temperatura camerei
Fizicienii au reușit să producă, pentru prima oară, supraconductibilitate la temperatura camerei
O nouă superputere a tardigradelor a fost descoperită: un scut protector fluorescent
O nouă superputere a tardigradelor a fost descoperită: un scut protector fluorescent
Colecția de sculpturi Torlonia se redeschide după o lungă pauză
Colecția de sculpturi Torlonia se redeschide după o lungă pauză