Home » D:News » O strălucire de culoare verde a fost observată în atmosfera lui Marte. Fenomenul este prezent și pe Pământ

Publicat: 21.06.2020

Oamenii de știință au identificat o strălucire verzuie în atmosfera planetei Marte, cauzată de lumina soarelui care eliberează atomi de oxigen din dioxidul de carbon. Este pentru prima oară când o astfel de strălucire a fost observată pe o altă planetă decât Terra.

Oxigenul există din abundență în atmosfera Pământului, iar o strălucire similară poate fi observată de la bordul Stației Spațiale Internaționale. Este vorba despre același efect care conferă aurorelor nuanța verzuie.

„Una dintre cele mai luminoase emisii văzute pe Pământ provine din strălucirea din timpul nopții. De fapt, provine din atomii de oxigen care emit anumite unde de lumină. Acestea nu au mai fost văzute până acum pe alte planete”, a explicat Jean-Claude Gérard, de la Université de Liège, din Belgia.

O strălucire verzuie a fost observată în atmosfera Planetei Roșii

Oamenii de știință au anticipat că această strălucire de culoare verde ar putea apărea pe Marte în urmă cu aproape 40 de ani. Însă, abia acum, mulțumită Agenției Spațiale Europene (ESA) și a navei spațiale a Rusiei ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO), care a intrat pe orbita Planetei Roșii în 2016, a putut fi confirmat acest fenomen.

Cercetătorii au stabilit ca TGO să folosească un anumit mod de observare și i-au îndreptat instrumentele direct spre Marte. Potrivit datelor colectate între aprilie și decembrie 2019, astronomii au observat strălucirea verzuie extinsă pe o suprafață de 20 până la 400 de kilometri. Cea mai intensă strălucire a avut loc pe o suprafață de 80 de km.

Astronomii spun că fenomenul are loc și pe Terra

„Am descoperit că este în mare parte produsă pe măsură ce dioxidul de carbon sau CO2 se descompune în oxigen și monoxid de carbon. Atomii care au rezultat au strălucit în lumină vizibilă, precum și în raze ultraviolete”, a mai explicat Gérard, potrivit Futurism.

„Observațiile de pe Marte coincid cu modele teoretice anterioare, însă nu și cu strălucirea observată pe Terra, în care emisia vizibilă este mult mai slabă. Asta sugerează că mai avem multe învățat despre comportamentul atomilor de oxigen”, a adăugat Gérard.

Care ar putea fi cel mai sigur loc de pe planeta Marte