Home » D:News » Sunt acceleratoarele de particule utile? Unii cercetători sunt de părere că nu

Sunt acceleratoarele de particule utile? Unii cercetători sunt de părere că nu

Publicat: 23.06.2020

Unii cercetători sunt de părere că acceleratoarele de particule nu vor duce la noi descoperiri importante în domeniul fizicii.

Acceleratoarele de particule sunt unele dintre cele mai mari și costisitoare instalații științifice din lume, totuși, nu toți fizicienii sunt de părere că acestea sunt foarte utlie.

Odată cu anunțul CERN de a construi un accelerator de particule de 100 de kilometri pentru a studia bosonul Higgs și ale cărui costuri s-ar putea ridica la 21 de miliarde de euro, au apărut unii cercetători care contestă utilitatea investiției. Printre aceștia se numără Sabine Hossenfelder, expertă în fizică a Institutului de Studii Avansate din Frankfurt, ea argumentând că în ciuda sumei investite nu există garanția unor descoperiri importante, notează Futurism.

O investiție inutilă

Hossenfelder este de părere că banii care ar fi direcționați către CERN și către construirea acestui nou accelerator de particule ar putea fi folosiți mult mai bine în domenii în care știm siguri că este nevoie de asemenea fonduri și care ar produce rezultate importante. Printre aceste domenii se numără, bineînțeles, combaterea încălzirii globale sau studierea unor maladii.

Tehnologia care stă la baza acceleratoarelor de particule a făcut progrese mici din anii 1990 și de atunci cercetătorii pur și simplu încearcă să le facă cât mai mari posibil. Din această cauză, Hossenfelder  este de părere că eforturile celor de la CERN ar trebui să se îndrepte către îmbunătățirea tehnologiei, astfel încât să coste mult mai puțin.

„În timp ce prețurile acceleratoarelor au crescut, relevanța lor a scăzut”, notează cercetătoarea într-un editorial din Science American.

CERN explică faptul că un accelerator de particule și mai mare va permite studierea energiei și materiei întunecate, Hossenfelder explică că nu există totuși garanții că asta se va și întâmpla.

„Dar nu există niciun motiv pentru care particulele care alcătuiesc materie întunecată sau energie întunecată să apară în gama de energie a noului dispozitiv. Și asta dacă presupunem că aceste particule există pentru început, fapt pentru care nu există dovezi”, concluzionează aceasta.

Articolul The World Doesn’t Need a New, Gigantic Particle Collider a fost publicat în Scientific American.