Home » D:News » În timp ce ne luptăm cu pandemia de COVID-19, o altă criză medicală devastatoare este gata să izbucnească

10.08.2020
Imagine la microscop a unei bacterii rezistente la antibiotic Staphylococcus aureus (MRSA), înconjurată de neutrofile, celule imunitare umane. Sursa foto: Wikimedia / National Institutes of Health (NIH)

În timp ce întreaga lume încearcă din răsputeri să pună capăt pandemiei de COVID-19, experții spun că deja ne confruntăm cu o altă amenințare la nivel global.

Bacteriile rezistente la antibiotice nu primesc la fel de multă atenție precum noul coronavirus, din moment ce bolile pe care le produc se răspândesc încet și sigur, în loc să ia cu asalt lumea într-o perioadă scurtă de timp.

Însă, astfel de bacterii ar putea ajunge o amenințare de nivelul COVID-19, susțin experții. Iar acest lucru va avea loc treptat.

10 milioane de oameni ar putea muri, în fiecare an, din cauza infecțiilor rezistente la antibiotice până în 2050

Potrivit Centrului pentru Controlul şi Prevenirea Bolilor (CDC) din SUA, aproape 3 milioane de americani contractează în fiecare an o infecție bacteriană rezistentă la antibiotice. Dintre aceștia, aproximativ 35.000 mor.

La nivel mondial, aproximativ 700.000 de oameni mor din cauza acestor infecții în fiecare an. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) estimează că în jur de 10 milioane de oameni ar putea muri din cauza infecțiilor rezistente la antibiotice în fiecare an până în 2050.

„Infecțiile bacteriene netratabile omoară oameni”

Antibioticele sunt prescrise tot mai des și sunt folosite în exces în creșterea de animale. Tocmai de aceea, multe tipuri diferite de infecții bacteriene, inclusiv tulpini de gonoree, tuberculoză și salmonella, au devenit extrem de dificil, uneori chiar imposibil de tratat. Acest lucru se întâmplă pentru că porțiunea mică de bacterii care supraviețuiește acestor antibiotice evoluează și se reproduce, astfel dezvoltând rezistență. La nivel global, 230.000 de oameni mor în fiecare an doar din cauza tuberculozei rezistente la antibiotice.

„Devine tot mai probabil că acea infecție bacteriană va fi foarte dificil de tratat, dacă nu chiar netratabilă, iar infecțiile bacteriene netratabile sunt grave. Infecțiile bacteriene netratabile produc multe daune. Infecțiile bacteriene netratabile omoară oameni”, a explicat Sarah Fortune, profesor de imunologie și boli infecțioase la Universitatea Harvard.

„Nu suntem nici pe departe unde ar trebui să fim”

Tom Frieden, fost director CDC, a precizat că Guvernul Statelor Unite are nevoie de o abordare mai agresivă și multilaterală pentru a combate ceea ce el numește „bacterii de coșmar”. Frieden a adăugat că, de fapt, comunitatea medicală ar trebui să se concentreze în mod special asupra felului în care bolile infecțioase se răspândesc în spitale, potrivit Science Alert.

„Nu am nicio îndoială că, în 20 sau 40 de ani, ne vom uita înapoi la sistemul medical, așa cum a fost implementat în 2020 și ne vom scărpina pe cap întrebându-ne cum ar fi putut ei să lase atât de multe infecții să se răspândească în instituțiile medicale”, a spus Frieden. „Nu suntem nici pe departe unde ar trebui să fim în ceea ce privește prevenirea și controlul infecțiilor”, a mai subliniat fostul director al CDC.

A fost descoperită o nouă bacterie rezistentă la antibiotice