Home » Știință » O bacterie recent descoperită se hrănește cu metal. Un cercetător a găsit-o din greșeală

Sursa foto: HANG YU / CALTECH
Publicat: 20.07.2020

O bacterie descoperită recent este capabilă să consume mangan, un metal alb-argintiu, asemănător fierului, și să îl folosească drept sursă de nutriție.

Jared Leadbetter, microbiolog de la California Institute of Technology, a descoperit bacteria aproape accidental. Cercetătorul a lăsat mai multe pahare să se umple cu apă de la robinet după ce le-a folosit pentru experimente cu mangan. A doua zi, Leadbetter a descoperit că instrumentele erau acoperite cu un strat ciudat, ceea ce era, de fapt, reziduurile rămase în urmă după ce bacteria și-a terminat gustarea.

Multe alte bacterii consumă mangan, însă aceasta este prima care este capabilă de chimiosinteză. Aceasta este un tip de nutriție în care un organism sintetizează substanțe organice din substanțe anorganice, folosind, în loc de energie solară (fotosinteză), energia chimică eliberată din oxidare. Astfel de bacterii au fost de mult timp teoretizate și căutate, însă nimeni nu le-a găsit până acum.

Ce mistere ar putea rezolva descoperirea acestei bacterii

Leadbetter a sugerat că descoperirea ar putea rezolva misterul problemelor cu conductele de apă din regiune.

„Există nenumărate relatări privind sistemele de distribuție a apei potabile care sunt mereu blocate de oxizi de mangan. Însă, motivele pentru care acest material este produs au rămas necunoscute. Mulți oameni de știință au presupus că bacteriile care folosesc mangan drept sursă de energie ar fi responsabile, însă dovezi care susțin aceste teorii nu au fost disponibile până acum”, a adăugat Leadbetter.

Descoperirea ar putea explica, în sfârșit, sferele ciudate de mangan găsite adesea pe fundul oceanelor. Este foarte posibil ca mari colonii de astfel de bacterii să construiască treptat sferele, scrie Futurism.

„Trebuie neapărat să înțelegem mai bine acumulările marine de mangan înainte să fie distruse prin minerit”, a declarat cercetătorul Hang Yu, de la Caltech.

A fost descoperită o nouă bacterie rezistentă la antibiotice