Cele mai mari companii din lume își exagerează progresele în combaterea schimbărilor climatice

08 02. 2022, 00:00
Foto: Matt Palmer/ Unsplash

Multe dintre cele mai mari companii din lume nu reușesc să își atingă propriile obiective privind combaterea schimbărilor climatice, potrivit unui studiu realizat pe 25 de corporații. De asemenea, acestea își exagerează sau raportează în mod obișnuit progresele înregistrate.

Google, Amazon, Ikea, Apple și Nestle se numără printre companiile care nu reușesc să se schimbe suficient de repede, susține studiul New Climate Institute, scrie BBC.

Corporațiile se află sub presiune pentru a-și reduce impactul asupra mediului, deoarece tot mai mulți consumatori doresc produse ecologice.

Unele dintre companii au declarat pentru BBC News că nu sunt de acord cu unele dintre metodele folosite în raport și au declarat că s-au angajat să ia măsuri pentru a reduce schimbările climatice.

Combaterea schimbărilor climatice, făcută doar din pix

Firmele analizate reprezintă 5% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, se arată în raport – ceea ce înseamnă că au o amprentă de carbon uriașă dar și un potențial enorm de a conduce în efortul de limitare a schimbărilor climatice.

„Accelerarea rapidă a promisiunilor corporatiste privind clima, combinată cu fragmentarea abordărilor, înseamnă că este mai dificil ca niciodată să se facă distincția între un leadership real în domeniul climei și unul nefondat”, se arată în studiu.

Autorul studiului, Thomas Day, a declarat pentru BBC News că echipa sa a vrut inițial să descopere bunele practici din lumea corporatistă, dar au fost „sincer surprinși și dezamăgiți de integritatea afirmațiilor companiilor”.

Amazon a spus în declarația sa: „Am stabilit aceste obiective ambițioase pentru că știm că schimbările climatice sunt o problemă serioasă și că este nevoie de acțiune acum mai mult ca niciodată. Ca parte a obiectivului nostru de a ajunge la zero emisii nete de dioxid de carbon până în 2040, Amazon este pe calea de a ne alimenta operațiunile cu energie 100% regenerabilă până în 2025″.

În listă sunt incluse companii mari

Și Nestle a comentat: „Salutăm examinarea acțiunilor și angajamentelor noastre privind schimbările climatice. Cu toate acestea, raportul CCRM (Corporate Climate Responsibility Monitor) al New Climate Institute nu înțelege abordarea noastră și conține inexactități semnificative.”

Raportul Corporate Climate Responsibility Monitor a fost realizat de organizațiile non-profit New Climate Institute și Carbon Market Watch. Acesta a analizat strategiile declarate public de firme pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în vederea atingerii unui nivel net zero.

Net zero, un obiectiv pe care oamenii de știință spun că lumea trebuie să-l atingă până în 2050 pentru a limita creșterea temperaturii globale, înseamnă stoparea emisiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă.

Realizarea acestui obiectiv înseamnă reducerea emisiilor cât mai mult posibil, precum și echilibrarea celor rămase prin eliminarea unei cantități echivalente.

Ce factori a evaluat studiul?

Companiile își stabilesc propriile obiective. De exemplu, Google promite să nu mai emită emisii de dioxid de carbon până în 2030, în timp ce Ikea se angajează să fie „pozitivă din punct de vedere climatic” până în 2030.

Emisiile sunt generate de orice, de la transportul de bunuri până la energia utilizată în fabrici sau magazine. Amprenta de carbon rezultată din agricultură sau din tăierea copacilor contează, de asemenea,.

Studiul a acordat fiecărei firme un calificativ de „integritate”. Acesta a constatat că unele dintre ele se descurcă relativ bine în ceea ce privește reducerea emisiilor, dar că toate corporațiile ar putea face îmbunătățiri. Niciuna nu a primit calificativul „integritate ridicată”.

Studiul a evaluat factori precum publicarea anuală a emisiilor, defalcarea surselor de emisii și publicarea informațiilor într-un mod ușor de înțeles.

Concluzia a fost că, în general, strategiile existente – dacă ar fi puse în aplicare – ar reduce emisiile cu cel mult 40%, nu cu 100%, așa cum presupune termenul „zero net”.

Doar trei dintre cele 25 de companii s-au angajat în mod clar să elimine 90% din emisiile de carbon din lanțurile lor de producție și de aprovizionare, se arată în raport. Acestea sunt Maersk, Vodafone și Deutsche Telekom.

„Declarațiile ambițioase ale companiilor sunt prea des lipsite de substanță”

Modul în care firmele vorbesc despre angajamentele lor privind schimbările climatice reprezintă, de asemenea, o mare problemă, potrivit studiului. Există un decalaj mare între ceea ce spun companiile și realitate, spune Day, iar consumatorii vor avea probabil dificultăți în a determina adevărul.

„Declarațiile ambițioase ale companiilor, care sună ambițios, sunt prea des lipsite de substanță”, explică el. „Chiar și companiile care se descurcă relativ bine își exagerează acțiunile.”

De exemplu, raportul spune că 70% din amprenta climatică a Apple este creată de emisiile din amonte, inclusiv consumul de electricitate de către consumatorii care folosesc telefoanele, laptopurile și alte produse Apple.

Multe companii nu au inclus aceste emisii în planurile lor privind clima.

Monitorul responsabilității climatice a întreprinderilor va continua să evalueze angajamentele asumate de companii, publicând concluziile anual.

Lista completă a companiilor analizate este următoarea: Maersk, Apple, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever.