Home » D:News » O erupție solară uriașă, observată de NASA în noi imagini spectaculoase

O erupție solară uriașă, observată de NASA în noi imagini spectaculoase

Credit foto: Captură NASA Goddard via Youtube
Publicat: 11.05.2022

O nouă erupție puternică a fost înregistrată pe Soare, iar NASA a reușit să obțină imagini spectaculoase cu acest fenomen.

Erupția de clasă X, cea mai puternică produsă de Soarele nostru, a fost înregistrată de Observatorul Dinamicii Solare al NASA, pe măsură ce aceaste a izbucnit dintr-o pată solară de pe partea stângă inferioară a Soarelui – marți 3 mai, la orele 09:25 a.m.

Petele solare sunt zone de pe suprafața Soarelui cu puternice câmpuri magnetice, create de fluxul de sarcini electrice. Energia electrică rezultată lansează valuri de radiații, numite erupții solare și jeturi explozive de material solar, numit ejecții de masă coronară, indică Live Science.

Activitatea spectaculoasă a Soarelui

Administrația Națională Oceanică și Atmosferică din SUA (NOAA) clasifică erupțiile solare de la A la X, în funcție de intensitatea razelor X pe care le eliberează, fiecare dintre aceste nivele având de 10 ori intensitatea celui de dinaintea sa. Erupția a fost înregistrată ca X1.1 și este a doua de această intensitate din săptămâna aceasta. Este de asemenea și a treiea cea mai puternică erupție solară din 2022: erupția X2.2 de pe 19 aprilie și X1.3 de pe 30 martie.

„Erupțiile solare sunt emisii puternice de radiații”, transmite NASA. „Radiațiile nocive de la o erupție nu pot trece de atmosfera Pământului pentru a afecta direct oamenii de la sol. Cu toate acestea – atunci când intensitatea este suficient de mare – radiațiile pot perturba atmosfera la nivelul semnalelor GPS și al sistemelor de comunicații”.

Care sunt efectele asupra Pământului?

Odată ajunse pe Pământ, razele X și cele ultraviolete produse de erupțiile solare ionizează atomii din atmosfera superioară, astfel creând tulburări la nivelul undelor radio. Activitatea solară, despre care astronomii s-au preocupat încă din 1775, crește și scade într-un ciclu de aproximativ 11 ani. În ultima perioadă a fost destul de ridicată, cu pete solare de două ori mai numeroase decât cele anticipate de NOAA.

Această activitate solară a trimis valuri de plasmă și raze X care au interferat cu câmpul magnetic al Pământului, afectând sateliții Starlink, generând pene radio și provocând aurore până în Pennsylvania, Iowa și Oregon. Dar cea mai intensitate activitatea poate că va orma. Se preconizează că activitatea solară este în creștere, atingând un maxim în 2025, înainte de a scădea din nou.

Soarele îi uimește pe oamenii de știință. Ce se întâmplă cu steaua noastră?

O stea ar putea explica de ce Soarele nu a avut pete solare timp de 70 de ani

„Orașul dintre nori”. Arhitecții propun clădiri mai ușoare decât aerul, care să planeze deasupra străzilor

Un asteroid a fost detectat cu doar două ore înainte de intrarea în atmosfera Pământului. De ce este totuși o veste bună?