Home » D:News » Un vulcan mai puțin cunoscut ar putea crea „un nou Pompeii”

Un vulcan mai puțin cunoscut ar putea crea „un nou Pompeii”

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 29.06.2023

Vezuviu este o forță vulcanică infamă ce privește și astăzi deasupra Golfului Napoli. Cu toate acestea, este mai puțin cunoscut faptul că acest loc idilic al coastei italiene găzduiește și un alt pericol: Campi Flegrei.

Campi Flegrei a erupt ultima dată cu peste 500 de ani în urmă, deși în ultimul secol a arătat semne ale creșterii activității vulcanice, cu vârfuri de neliniște de doi ani, în anii 1950, 1970 și 1980 și o fază mai lentă de neliniște în ultimul deceniu. Astfel, s-a speculat că acest vulcan activ ar putea crea „un nou Pompeii”, aluzie la catastrofa naturală care a avut loc în anul 79 d.Hr.

Campi Flegrei se află la doar nouă kilometri vest de Napoli, al treilea oraș ca mărime din Italia. Acesta nu seamănă prea mult cu un vulcan montan tipic, deoarece are forma unei depresiuni ușoare, cu un diametru de 12 până la 14 kilometri, pe care vulcanologii o numesc caldeiră, potrivit IFLScience.

Activitatea recentă a vulcanului a ridicat orașul Pozzuoli cu patru kilometri

Într-un studiu publicat în iunie 2023, oamenii de știință de la University College din Londra (UCL), Marea Britanie, au studiat modelele cutremurelor și ridicarea solului pe care Campi Flegrei a înregistrat-o în ultimii ani.

Munca lor a ajuns la o concluzie îngrijorătoare: magma și gazul vulcanic s-au agitat la aproximativ trei kilometri sub suprafață, ceea ce a dus la o bubuitură persistentă.

Activitatea este atât de puternică încât a ridicat în ultima vreme orașul de coastă Pozzuoli cu aproximativ patru kilometri. Dacă va continua, cercetătorii se tem că vulcanul s-ar putea întinde până la punctul în care s-ar rupe, ceea ce ar putea determina o erupție.

Nimic nu este garantat, iar erupțiile vulcanice sunt greu de prezis

„Noul nostru studiu confirmă faptul că vulcanul Campi Flegrei se apropie de ruptură”, a declarat Christopher Kilburn, autorul principal al studiului și profesor de vulcanologie și riscuri geofizice la UCL Earth Sciences, într-un comunicat.

Cu toate acestea, cercetătorii s-au grăbit să sublinieze că nimic nu este garantat, iar erupțiile vulcanice sunt, după cum se știe, dificil de prezis.

„Ruptura poate deschide o fisură în scoarță, dar magma trebuie să fie împinsă în sus, în locul potrivit, pentru ca o erupție să aibă loc”, a explicat profesorul Kilburn.

Atunci când Vezuviu a erupt în Golful Napoli în anul 79 d.Hr., populația din Pompeii și Herculaneum, cele două orașe romane cel mai afectate de erupție, includea peste 20.000 de oameni.

Peste 1,5 milioane de persoane trăiesc lângă Campi Flegrei

În prezent, se estimează că în caldeira Campi Flegrei, Napoli și împrejurimi locuiesc peste 1,5 milioane de oameni. În jur de 360.000 trăiesc pe „acoperișul” vulcanului.

Deși ar fi naiv să facem predicții cu privire la devastările pe care Campi Flegrei le-ar putea aduce în Marea Mediterană, istoria ne spune că potențialul de dezastru există.

„Este la fel în ce privește toți vulcanii care au fost tăcuți timp de generații. Campi Flegrei poate intra într-o nouă rutină de creștere și descreștere ușoară, așa cum se întâmplă la vulcani similari din întreaga lume, sau pur și simplu se poate întoarce la odihnă. Nu putem spune sigur ce se va întâmpla. Ideea este să fim pregătiți pentru toate consecințele”, a explicat dr. Stefano Carlino de la Observatorul Vezuviu.

Provocarea Vezuviu: un milion de dolari pentru descifrarea unor pergamente vechi de 2.000 de ani