Un avion cargo a zburat peste 80 de kilometri fără pilot la bord

25 12. 2023, 03:00
Sursa foto: Profimedia/ IMAGO

Un avion cargo a zburat peste 80 de kilometri fără pilot la bord. Aeronava Cessna a fost controlată de la distanță de către un pilot de la un centru de control. Inovația ar putea ajuta într-o zi la combaterea deficitului de piloți, în creștere, a declarat un expert în aviație pentru CNN.

Cu o durată totală de aproximativ 12 minute, zborul a plecat de pe aeroportul Hollister, în nordul Californiei, și a fost operat de Reliable Robotics, care lucrează din 2019 la un sistem de zbor semi-automat în care aeronava este controlată de la distanță de un pilot.

Compania a anunțat recent că zborul de 80 de kilometri a avut loc în noiembrie.

Cel mai popular avion cargo de care nu ați auzit niciodată

Avionul Cessna Caravan reprezintă o alegere populară pentru antrenamente de zbor, turism, misiuni umanitare și transport regional de marfă.

„Cessna a fabricat 3.000 de Caravans – este cel mai popular avion cargo de care nu ați auzit niciodată”, spune Robert Rose, CEO al Reliable Robotics.

„Provocarea cu această aeronavă este că zboară la altitudini mai mici și în condiții meteorologice mai nefavorabile decât multe aeronave mari din ziua de azi. Așadar, operarea lui este mult mai periculoasă, iar automatizarea va contribui mult la îmbunătățirea siguranței acestor operațiuni”.

Cine este operatorul de la distanță?

Firma de consultanță AviationValues a declarat pentru CNN că sunt 900 de Caravans active, iar FedEx – care folosește acest tip de avion din 1985 – este cel mai mare operator, cu aproximativ 200 de astfel de aparate.

Operatorul de la distanță – un pilot real care trebuie să fie certificat pentru a pilota aeronava exact ca și cum ar sta în cabina de pilotaj – trimite comenzi avionului prin intermediul unor semnale criptate prin satelit, dar nu pilotează aeronava în timp real și nici nu primește imagini de la avionul în sine.

Fiecare comandă trimisă avionului include toate instrucțiunile necesare pentru a ateriza, astfel încât aeronava știe întotdeauna ce trebuie să facă, chiar dacă se pierd comunicațiile.

Vor intra în vigoare și alte măsuri de securitate

„Se poate spune că aeronava este autonomă”, explică Rose. „Dacă nu-i spui să facă nimic altceva sau dacă pierzi contactul cu ea, va face ultimul lucru pe care i-ai spus să-l facă”.

Odată ce sistemul va deveni disponibil pe piață, vor intra în vigoare și alte măsuri de securitate. Deocamdată, Reliable Robotics caută să certifice sistemul pentru Caravan, dar îl testează deja pe o aeronavă mai mare cu US Air Force – KC-135 Stratotanker, un avion militar – și speră să înceapă testele pe avioane cargo cu reacție în termen de cinci până la zece ani.