Home » D:News » Diversitatea genetica si disparitia mamutilor

Diversitatea genetica si disparitia mamutilor

Publicat: 16.06.2008
Un studiu genetic de anvergura asupra extinctiei mamutilor a relevat faptul ca acesti pahidermi nu faceau parte dintr-un mare grup omogen, dupa cum se credea pana in prezent, si nici nu prezentau o larga diversitate genetica.

“Populatia mamutilor lanosi a fost despartita in doua mari grupe, una dintre acestea a disparut acum circa 45 000 de ani, cu mult timp inainte ca primii oameni sa patrunda in acea regiune”, declara Stephan C. Schuster, profesor asociat de biochimie si biologie moleculara in cadrul Universitatii Penn State si conducator al echipei de cercetatori.

“Acesta descoperire este importanta pentru ca elimina ipoteza ca oamenii sa se fi aflat la originea extinctiei mamutilor, ramanand insa in picioare ipotezele unei schimbari climatice sau aparitiei unui virus ucigas, drept principalele cauze ale disparitiei mamutilor”, continua acesta.
Cercetatorii au studiat genele din mostrele de par extrase de la mamutii inghetati din Siberia, care au murit in urma cu circa 47 000 de ani.
O alta descoperire importanta pentru lumea stiintei este aceea ca toti mamutii erau inruditi intre ei.

Diversitatea lor genetica este incredibil de scazuta pentru niste mamifere care traiau pe un areal atat de imens care se intindea din Europa de Vest prin Siberia, trecea prin stramtoarea Bering si cuprindea America de Nord.
Paleontologul Webb Miller afirma: “ Diversitatea genetica scazuta a speciei mamutilor poate fi sursa unei degradari si debilitari fizice ale acestor animale, fapt ce a dus la slabirea sistemului imunitar si chiar la pierderea temporara a simtului orientarii. In primul rand cred ca mamutii devenisera foarte vulnerabili la boli.”
Noua provocare pentru cercetatori se pare ca este cea ridicata de intrebarea: “Cum au putut niste animale cu un areal atat de intins de trai sa ajunga sa aiba o diversitate genetica atat de scazuta?”