Home » D:News » “Omul gheturilor” nu are urmasi

“Omul gheturilor” nu are urmasi

Nicu Parlog 10.31.2008
“Omul gheturilor” nu are urmasi
O noua cercetare efectuata de oamenii de stiinta asupra genelor mumiei neolitice denumita “Omul Gheturilor” a indicat o probabilitate foarte redusa ca rude pe cale materna ale acesteia sa mai existe in viata astazi.

Ramasitele lui “Iceman” (botezat, de asemenea Otzi, Frozen Fritz si Similaun Man) au fost descoperite accidental in anul 1991 in Alpii estici, de o echipa de turisti germani. Din acel moment, o serie de teste au fost efectuate pentru a se descoperi informatii referitoare la viata si la moartea individului. S-a descoperit ca “Omul de Gheata” avea aproximativ 45 de ani in momentul decesului si ar fi fost in timpul vietii vanator-culegator. A suferit o rana la umar provocata de o sageata si pare sa fi murit din cauza unei traume craniene. Ultima sa masa a constat din paine nedospita si carne. Recent, cercetatorii au folosit o tehnica de monitorizare a evolutiei genetice, de acum 5.300 de ani, cand a murit Otzi, pana in prezent, pentru a vedea daca pe linia sa materna ar putea exista indivizi in viata. Probabilitatea este foarte mica. Cercetatorii au recoltat ADN din zona rectala a mumiei si au analizat celulele de mitocondrie din genom, un sector genetic transmis exclusiv pe cale materna. A reiesit ca ADN-ul lui Otzi apartinea unei linii genetice ai carei membri sunt inca raspanditi in Europa de astazi. Totusi, aproape toti membrii acestei grupe apartin uneia din trei sub-grupe sau sub-clustere, pe cand Otzi nu se incadreaza in vreunul din aceste segmente. ADN-ul lui este amplasat intr-o a patra sub-grupa, complet diferita, ai carei reprezentanti nu sunt in viata astazi – sau cel putin niciunul nu a fost inca indentificat. Acest lucru inseamna ca rudele pe linie materna ale lui Otzi ori sunt foarte rare ori cu totul disparute.