Home » D:News » Unde a disparut apa de pe Venus?

Unde a disparut apa de pe Venus?

Publicat: 23.12.2008
Sonda spatiala Venus Express a detectat prima oara o diminuare a consistentei atmosferei lui Venus pe partea insorita a planetei. Anul trecut, aceeasi nava spatiala a reperat o si mai mare pierdere atmosferica in zona sa intunecoasa. Aceste descoperiri ii aduc acum pe astronomi mai aproape de intelegerea a ceea ce s-a intamplat cu apa de pe Venus, a carei cantitate se crede ca era candva comparabila cu cea de pe Terra

Magnetometrul sondei spatiale a detectat in spatiu semnatura inconfundabila a hidrogenului evacuat din zona luminata a planetei Venus. “Este un proces care banuiam ca se consuma pe aceasta planeta, dar este pentru prima oara cand il masuram”, sustine Magda Delva, de la Academia Austriaca de Stiinte din Graz, care conduce investigatiile. Apa este un element esential pe Pamant, intrucat face ca viata sa fie posibila. Deoarece Terra si Venus au dimensiuni si varste apropiate, astronomii sunt de parere ca ambele planete si-au inceput ciclul de viata dispunand de cantitati similare de apa. Astazi, insa, proportiile fiecarei planete sunt extrem de diferite, atmosfera si oceanele Terrei continand de 100.000 de ori cantitatea totala de apa de pe Venus. Anul trecut, Analizatorul de Plasma Spatiala si Atomi Energetici de la bordul lui Venus Express a aratat ca exista o mare pierdere de hidrogen si de oxigen pe latura intunecata a lui Venus. Deoarece apa este compusa din doi atomi de hidrogen si unul de oxigen, observarea fenomenului a indicat o destramare a apei in atmosfera lui Venus. Soarele nu emite numai lumina si caldura in spatiu, ci genereaza constant si vanturi solare, curenti de particule incarcate. Acestea transporta campuri magnetice si electrice prin Sistemul Solar, care intra in contact cu planetele. Spre deosebire de Pamant, Venus nu genereaza un camp magnetic. Acest lucru este esential, deoarece campul magnetic al Pamantului ii protejaza atmosfera de vanturile solare. Pe Venus, insa, acest curent loveste straturile inalte ale atmosferei si duce la eliberarea din aceasta a particulelor continute. Oamenii de stiinta cred ca planeta a pierdut o parte din apa sa in acest mod de-a lungul celor 4.5 miliarde de ani de cand exsita.

Sursa: Sciencedaily