Home » D:News » Secretul viorilor Stradivarius? Parazitii

Secretul viorilor Stradivarius? Parazitii

Publicat: 30.01.2009
Conform unui studiu de ultima ora al cercetatorilor Universitatii A&M din Texas, ar trebui sa le multumim parazitilor de lemn, supranumiti si nematozi, pentru sunetele neegalate ale viorilor Stradivarius.

Un conservant chimic, folosit pentru combaterea daunatorilor cu 300 de ani in urma, pare sa ofere instrumentelor calitatea imaculata a tonurilor, precum si un pret de peste 3.5 milioane de lire sterline pentru un exemplar. Profesorul Joseph Nagvary, care a petrecut 33 de ani cercetand secretul viorilor italienesti, a facut aceasta dezvaluire dupa ce a reusit sa analizeze mostre microscopice ale instrumentelor, procurate de la restauratori. Cercetatorul a incinerat aschiile si a descoperit numeroase substante chimice in cenusa ramasa, inclusiv borat de sodiu, fluoruri, crom si saruri feroase. Profesorul Nagvary sustine ca, cel mai probabil, toate acestea au fost aplicate ca tratament impotriva parazitilor, adaugand: “Boraxul are o lunga istorie de prezervare, fiind folosit inca din vremea Egiptului antic, pentru mumificari si, mai tarziu, ca insecticid.” “Avem motive sa credem ca aceste chimicale au jucat un rol important in obtinerea rafinamentului tonului de care sunt capabile remarcabilele instrumente Stradivarius”, a mai completat profesorul de la Universitatea A&M din Texas.