Home » D:News » O noua estimare a constantei lui Hubble

O noua estimare a constantei lui Hubble

Publicat: 11.05.2009
Masuratori obtinute prin intermediul telescopului spatial au permis perfectionarea scarii distantelor cosmice utilizate pentru determinarea vitezei de expansiune a Universului.

Nu se stie cu certitudine din ce este alcatuita asa-numita energie obscura (sau neagra), postulata de astronomi pentru a-si explica aparenta accelerare a expansiunii Universului, dar o noua estimare a vitezei acestei expansiuni permite acum limitarea alternativelor posibile. Aceasta este concluzia unei serii de observatii obtinute cu ajutorul telescopului spatial Hubble.

Celebra constanta a lui Hubble, parametrul stabilit in urma cu un secol de astronomul Edwin Hubble, masoara viteza de indepartare a galaxiilor in raport cu distanta lor fata de noi. Telescopul spatial, cel botezat dupa numele aceluiasi om de stiinta, a permis acum estimarea valorii constantei in 74.2 km/sec/ Mpc (megaparseci – unitate de masura a distantelor interastrale), cu o marja de eroare de ± 3,6 km pe secunda/Mpc. Rezultatul este in acord cu masuratoarea precedenta (72 ± 8 km/sec/Mpc), dar este de doua ori mai exact.

Masuratorile telescopului Hubble, conduse de grupul SHOES ( Supernova Ho for the Equation of State of Dark Energy), coordonat de Adam Reiss de la Space Telescope Science Institute si Johns Hopkins University, au permis perfectionarea scarii distantelor cosmice utilizata de astronomi pentru determinarea vitezei de expansiune a universului.