Prima pagină D:News

Cel mai bun adeziv este cel produs de paianjen

10.25.2009 | ● Vizualizări: 248
Cel mai bun adeziv este cel produs de paianjen     adeziv, paianjen, structura moleculara, chimie + zoom

Panza de paianjen i-a fascinat dintotdeauna pe oamenii de stiinta, mai ales pentru incredibila rezistenta a matasii din care este tesuta, obiect al numeroase studii. Eficienta acesteia ca instrument de capturare a prazii depinde insa si de o alta componenta, trecuta pana acum cu vederea: stratul foarte fin de “lipici”, care imbraca fiecare filament al tesaturii.

Analiza chimica a solutiei respective a pus in evidenta oconcentratie relativ ridicata de compusi organici hidrosolubili (cuo structura asemanatoare celei a unor neurotransmitatori), deaminoacizi liberi, mici peptide, saruri si unele glicoproteine.

In prima faza s-a crezut ca puterea adeziva a panzei de paianjens-ar datora fortelor higroscopice generate de solutie; studiiulterioare au demonstrat insa ca aceasta depindea de prezenta pefilamentele panzei a unor mici "noduli" de glicoproteine, a carorstructura moleculara a continuat insa sa fie ignorata.

Acum, potrivit unui articol aparut intr-o revista a SocietiiChimistilor Americani, un grup de cercetatori de la UniversitateaWyoming din Laramie a reusit sa identifice genele care codificapentru doua astfel de glicoproteine, cele produse de paianjenii dinspecia Nephila clavipes. "Odata ce aceste gene au fost clonate sifacute sa se supra-exprime in sisteme constituite de insecte sauculturi bacterice, ne vom putea gandi la productia la scara larga aacestor glicoproteine in vederea dezvoltarii si producerii de noibio-adezivi", a precizat Omer Choresh, seful echipei decercetare.