Prima pagină D:News

Cand Terra zguduie asteroizii

Redactia Descopera.ro | 01.25.2010 | ● Vizualizări: 52
Cand Terra zguduie asteroizii     Terra, asteroid, miscari seismice, astronomie + zoom
Galerie foto (1)

Cercetarea efectului impactului asteroizilor asupra planetei noastre are o istorie lunga, dar acum un grup de astronomi de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) si Observatorul din Paris au deschis un drum in “sens invers”: cel al studierii efectelor seismologice ale Terrei asupra asteroizilor aflati in tranzit la distante relativ reduse fata de planeta noastra.

In mod deosebit, dupa cum se arata intr-un articolul publicat in revista Nature, un asteroid care trece prin apropierea Pamantului poate fi supus unor miscari seismice care duc la formarea regolitei pe suprafata acestuia. Regolita este un strat de material nu foarte compact, cu granulometrie eterogena, constituit din roca si pulbere sfaramata, care exista pe suprafata Terrei, a Lunii si a lui Marte, si a catorva asteroizi.

Pe planeta noastra prezenta acestui material este atribuita degradarii meterorice a solului si actiunii organismelor, in timp ce pe corpurile celeste s-ar datora impactului unor bolizi de marime diferita.

Asteroizii cu regolita ii intereseaza de mai multa vreme pe astronomi intrucat analiza spectrala indica faptul ca ar reprezenta 80% din asteroizii cazuti pe planeta noastra. Totusi, corpurile prezente in "fasia" curprinsa intre Marte si Jupiter nu au aceasta caracteristica.

Cercetatorii de la MIT au lansat insa acum ipoteza ca formarea regolitei ar fi legata de intalnirea asteroizilor cu Terra. Analizand datele cu privire la un grup de 95 de asteroizi cu regolita, ei au putut stabili ca 75 dintre acestia au trecut in decursul ultimilor 500.000 de ani la o distanta de Terra inferioara razei orbitei lunare. De asemenea, oamenii de stiinta au stabilit ca un asteroid care calatoreste la o distanta egala cu de 16 ori raza Terrei, se confrunta cu vibratii suficient de puternice incat sa formeze material "proaspat" la suprafata lui.