Prima pagină D:News

Au fost descoperite genele codeinei si ale morfinei

Redactia Descopera.ro | 03.16.2010 | ● Vizualizări: 360
Au fost descoperite genele codeinei si ale morfinei     codeina, morfina, gene + zoom
Galerie foto (1)

Ca urmare a acestei descoperiri vor putea fi obtinute plante care intrerup procesul de productie la nivelul codeinei, inainte ca aceasta sa fie transformata in morfina.

Genele care permit macului de opiu sa produca codeina si morfina au fost identificate de cercetatorii canadieni de la Universitatea Calgary. "Enzimele codificate de aceste doua gene le-au dat de furca biochimistilor vreme de peste jumatate de secol", a comentat Peter Facchini, seful echipei de cercetare, intr-un articol aparut in revista Nature Chemical Biology.

Codeina, cel mai utilizat derivat al opiului gratie efectului ei analgezic, poate fi extrasa direct din planta, dar cea mai mare parte din ea este sintetizata de morfina prezenta in cantitati mai mari in macul de opiu. Si in planta, codeina este ulterior convertita in morfina de o enzima.

"Gratie acestei descoperiri se va putea reusi crearea unor plante in masura sa-si intrerupa procesul lor de productie la nivelul codeinei. Dar mai putem lucra si pentru a ajunge la sinteza codeinei si a altor derivati ai opiului in centrele biotehnologice, care sa permita o productie mai eficienta, controlata si economica", a adaugat Facchini.

In cadrul studiului lor, cercetatorii au analizat peste 23.000 de gene pana la a reusi s-o identifice pe cea denumita "codeine O-dementhylase (CODM)", care produce enzima vegetala capabila sa transforme codeina in morfina.

Tag-uri: codeina | morfina | gene | mac