Prima pagină D:News

Originea extrasolara a norului lui Oort

06.14.2010 | ● Vizualizări: 271
Originea extrasolara a norului lui Oort     comete, Soare, stele, planete + zoom
Galerie foto (1)

Majoritatea celor mai faimoase comete, inclusiv Halley, Hale-Bopp si mai recenta McNaught, ar putea sa se fi nascut in orbite in jurul altor stele, potrivit unei noi teorii elaborate de un grup international de astronomi la Southwest Research Institute (SwRI) din Boulder, in Colorado.

Hal Levison si David Kaufmann de la SwRI, impreuna cu MartinDuncan de la Queen's University din Kingston, in Canada, si RamonBrasser de la Observatoire de la Côte d'Azur, Franta, au utilizatanumite simulari pe computer pentru a demonstra ca Soarele ar putea sa fi capturat mici corpuri inghetatedin stelele lor originare cand inca facea parte dintr-o aglomerarede stele nou-nascute, creandu-si astfel o "curte" proprie decomete, cele care sunt observate la ora actuala.

Se considera ca Soarele s-a format intr-o aglomerare continandsute de stele "ingramadite" strans in interiorul unui nor de gaz.Pe parcursul acestei perioade, fiecare stea a agregat un numar marede mici obiecte inghetate intr-un disc din care ulterior s-auformat planetele. "Majoritatea orbitelor acestor comete a suportato perturbare gravitationala provocata de prezenta de planete gigantice in formare, si multe dintreele au devenit astfel minusculi membri ai clusterului", a explicatMartin Duncan. Aglomerarea de stele a avut un sfarsit violentatunci cand gazul a fost maturat de stelele tinere la temperaturimai ridicate. Aceste noi modele arata ca ulterior, Soarele acapturat gravitational un amplu nor de comete cand aglomerarea s-adispersat. "Procesul de captura este surprinzator de eficient sisustine posibilitatea ca norul sa contina un amestec de materialeprovenite de la un numar mare de gemeni stelari ai Soarelui", a maisubliniat Duncan.

Proba experimentala in sustinerea scenariului lansat deastronomi vine de la un nor de comete aproximativ sferic,asa-numitul "nor al lui Oort", care inconjoara Soarele, si seextinde catre stelele cele mai apropiate.
"Daca se considera ca discul protoplanetar al Soarelui poate fiutilizat pentru estimarea populatie indigene a norului lui Oort,putem trage concluzia ca peste 90% din cometele observate are oorigine extrasolara", a declarat si Hal Levinson. In opiniaacestuia, formarea norului lui Oort a fost un mister vreme de peste60 de ani, dar studiul rezolva aceasta dificila problema.

Tag-uri: comete | Soare | stele | planete