Prima pagină D:News

Acesta este cel mai mare sobolan care a trait vreodata!

07.27.2010 | ● Vizualizări: 596
Acesta este cel mai mare sobolan care a trait vreodata!     sobolan, apleontologie, timorul de est, insula, ecosistem, filipine, noua guinee, extinctie + zoom

O echipa de paleontologi au descoperit in Insula Timorului de Est fosilele celui mai mare sobolan care a trait vreodata pe Terra. Sobolanul-gigant semana foarte bine cu sobolanii care traiesc astazi in sistemele de canalizare ale mairor orase, cu specificatia ca sobolanul din prezent nu cantareste mai mult de 350-400 grame, pe cand stramosul sau depasea greutatea de... 6 kilograme!

Sapaturile paleontologilor au scos la iveala pe langa fosilelesobolanului urias si ramasitele a 13 specii de rozatoare, dintrecare 11 specii erau necunoscute de stiinta pana acum.

Datarile cu carbon au stabilit ca cel mai mare sobolan din lume asupravietuit pana acum aproximativ 2000 de ani.

"Rozatoarele constituie aproximativ 40% din totalul speciilor demamifere care mai traiesc la ora actuala si sunt elemente-cheie inecosistemele unde sunt intalnite. Mentinerea biodiversitatii inrandul speciilor de sobolani este la fel de importanta precumprotectia balenelor sau a speciilor rare de pasari. Oamenii autrait pe Insula Timorului de Est timp de peste 40.000 ani vanand sihranindu-se cu acesti sobolani gigantici, totusi extinctiarozatoarelor a avut loc relativ recent. Credem ca oamenii dinTimorul de Est au trait in armonie cu mediul inconjurator pana acum1000-2000 de ani, cand au inceput defrisarile masive si lucrarilede agricultura intensiva. Perioada se suprapune cu data la care audisparut sobolanii giganti, de unde deducem faptul ca nuvanatoarea, ci distrugerea habitatului de catre oameni a dus laextinctia acestui animal unic. Doar 15 % din suprafata Timoruluimai este acoperita de paduri, iar zonele impadurite sunt relativinaccesibile. Cine stie ce animale ar putea trai si astazi acolo?", conchide Dr. Ken Aplin din cadrul CSIRO.

In prezent, cei mai mari sobolani din lume cantaresc aproximativ 2kilograme si traiesc in junglele din Filipine si Insula NouaGuinee.

Sursa: ScienceDaily