Prima pagină D:News

O stea magnetica pune in dificultate teoria gaurilor negre

08.19.2010 | ● Vizualizări: 1222
O stea magnetica pune in dificultate teoria gaurilor negre     no tags + zoom
Galerie foto (1)

Scrutarea clusterului stelar Westerlund 1 i-a condus pe astronomi la descoperirea unui magnetar, o stea neutronica avand un puternic camp magnetic, ce da peste cap teoriile actuale referitoare la originea gaurilor negre.

Aglomerarea de stele Westerlund 1 de afla la o distanta de16.000 de ani lumina de Pamant, in cosntelatia Ara - Altarul -regiune populata de numeroase corpuri stelare masive. Magnetarulidentificat aici s-a format prin sucombare gravitationala, dupa cesteaua originala, sau precursoare, de 40 de ori mai mare decatSoarele, a murit formand o supernovacatastrofala.

Problema apare din faptul ca o stea de asemenea dimensiuni intratain colaps ar trebui sa formeze o gaura neagra. Pentru ca aceasta arezultat, insa, intr-o stea neutronice, contrazice si scuturateoriile existente in aceasta privinta. Dr. Ben Ritchie, de laUniversitatea Open, coordonatorul studiului, a declarat ca "dacaPamantul ar fi fost localizat in inima clusterului Westerlund 1, amfi avut pe cerul noptii sute de stele tot atat de stralucitoareprecum Luna plina".

Pentru a calcula masa stelei initiale, echipa de cercetare i-aestimat intai durata de viata. Stelele masive intra in colaps maidevreme decat cele mici deaorece presiunea din miezul lor este maimare, ceea ce determina o ardere mai rapida a hidrogenului din componentalor.

Astronomii au presupus ca aceasta stea s-a format in acelasi timpcu restul celor din cluster. Asadar, faptul ca steaua in cauza aintrat deja in colaps indica o posibilitate importanta ca ea sa fifost mai masiva decat celelalte care exista acolo. Iar stelele cu omasa de peste 25 de ori mai mare decat cea a Soarului, setransforma, in mod normal, in gauri negre atunci cand mor.

O explicatie posibila a transformarii stelei in cauza intr-unaneutronica si nu intr-o gaura neagra ar fi aceea ca a eliminat"noua zecimi din masa proprie inainte sa explodeze ca supernova".Un mod prin care acest lucru s-ar fi putut intampla ar fi casteaua precursoare sa fi fost parte a unui fenomen cunoscut subdenumirea de "stea binara", iar companionul ei sa ii fi extras dinmasa. Acest lucru i-a fi permis sa evite soarta de a deveni o gauraneagra.

Descoperalumea in care traiesti: