Prima pagină D:News

Pielea moartă ajută la purificarea aerului din spaţiile închise

05.19.2011 | ● Vizualizări: 263
Pielea moartă ajută la purificarea aerului din spaţiile închise     piele moarta, aer, purificare, ozon, squalena + zoom

Cercetătorii susţin că celulele moarte care se desprind de pe piele şi ajung în praful ce se strânge în jurul casei ar putea ajuta la curăţarea aerului.

Uleiul asociat cu celulele din pielea moartă elimină ozonul dinaer. Squalena (C30H50), uleiul din pielea moartă, reduceozonul din încăperi cu 2 până la 15%. Această moleculăconţine şase duble legături de carbon care reacţionează cumoleculele de ozon (O3) şi le rup.

Cunoscut pentru rolul său benefice pe care îl joacă în parteasuperioară a atmosferei, unde formează un scut ce protejează Terrade radiaţii, ozonul poate fi dăunător dacă se află foarte aproapede Pământ. Acesta este format în urma reacţiilor dintre poluanţiiemişi de maşini, industrie sau alte surse.

Dacă ozonul este respirat, acesta va reduce funcţionareaplămânilor şi va duce la inflamarea pleurei. Expunerea frecventă laacest gaz poate duce crearea unor cicatrici şi astfel la afectareapermanentă a plămânilor.

Aşadar cele 500 de milioane de celule moarte ar putea fifolosite pentru a ne ajuta. Chimistul Charles Weschleralături de colegii săi au adunat praful din 500 de dormitoare şidin 151 de centre de îngrijire şi l-au analizat pentru a detectasqualena şi colesterolul, un alt ulei asociat cu pielea.

Studiile au analizat importanţa colesterolului în eliminareaozonului şi au descoperit că acesta are o implicare mult mai micădecât squalena.

Alte chimicale ce conţin duble legături între atomi, de exempluacidul oleic ce se găseşte în diferite uleiuri de gătit, sau pediferite suprafeţe create din cauciuc sau neopren, consumă deasemenea ozon. Chiar şi squalena din pielea vie ajută la reducereacantităţii de ozon.

Studii anterioare care au simulat prăbuşirea unui avion auindicat faptul că reacţiile chimice dintre pielea arsă, parul şihainele pasagerilor, au redus până cu la jumătate din cantitatea deozon care a apărut.

Într-un alt studiu s-a demonstrat că în interiorul unuibirou de 30 de metri pătraţi, o persoană ajută la reducere cu10-25% a nivelului de ozon.

"În principiu, fiinţele umane sunt mari consumatoare de ozon. Amdescoperit acest lucru de mai puţin de cinci ani. Într-o camerăocupată, oamenii consumă mai mult ozon decât o face praful.Totodată praful va continua să reacţioneze cu ozonul chiar şiatunci când camera nu este ocupată", susţine Weschler într-une-mail adresat publicatiei LiveScience.

"În timp ce praful aduce şi lucruri pozitive, noi va trebui săcontinuăm să îl curăţăm deoarece oamenii vor "reîncărca" continuusuprafeţele şi praful cu squalenă", continuă acesta.

Rezultatele muncii cercetătorilor au fost publicate recent înJurnalul Environmental Science & Technology.