Prima pagină D:News

05.23.2011 | ● Vizualizări: 2610
Einstein, încă o dată confirmat: energia neagră există de-a lungul întregului Univers!     energia intunecata, albert einstein, univers, spatiu + zoom

Albert Einstein avea dreptate: energia întunecată este constantă în univers şi continuă să se extindă.

Un nou studiu arată că energia întunecată există şi determinăexpansiunea atât a timpului cât şi a universului. Cercetarea afost făcută de o echipă formată din 26 oameni de ştiinţă, printrecare şi Dr. Chris Blake de la Universitatea Swinburne dinMelbourne, fiind prima confirmare independentă atât a existenţeienergiei negre, cât şi a nivelului de expansiune.

"Se dovedeşte că Einstein a avut dreptate: energiaîntunecată este, mai degrabă, o constantă cosmologică auniversului, decât o schimbare a legii gravitaţionale",afirmă Blake.

Acum 100 de ani, oamenii de ştiinţă credeau ca universul esteconstant şi invariabil. Einstein a inventat constanta cosmologicăpentru a extinde conceptul spaţiu-timp, după ce propriile saleecuaţii ce priveau relativitatea generală nu permitea cosmosului sărămînă static, aşa cum era de aşteptat într-un univers echilibrat.

La puţin timp după aceasta, astronomul Edwin Hubble a descoperitcă universul se extinde, susţinând astfel teoria relativităţiigenerale.

Einstein a renunţat, însă, la constanta cosmologică, considerândeşecul de a prezice, în teorie, un univers în expansiune înainte caacest lucru să fie dovedit în practică drept cel mai mare eşec alsău.

În 1998, astronomii care studiau supernove îndepărtate de tip 1Aau descoperit nu numai că universul se extinde, dar şi că rataexpansiunii este în creştere, determinată de o forţă necunoscută,energia întunecată. Prin urmare, constanta cosmologică a luiEinstein a fost reacceptată.

Pentru a verifica descoperirile legate de supernove, Blake şicolegii săi au petrecut patru ani în care au folosit un spectrografputernic de la Observatorul Astronomic Australian pentru a colectadate despre mai mult de 240 de mii de galaxii, privind în trecutde-a lungul unei perioade de peste 7 miliarde de ani, jumătate dinvârsta actuală a universului.

"Acest studiu arată atât creşterea universului, cât şi adezvoltării lente a grupărilor şi a supergrupărilor de galaxii", aspus Blake. "Părţile mai îndepărtate ale universului, ce au opoziţie înapoiată în spaţiu-timp, prezintă materie obişnuită şigravitaţia este dominantă. Dar astăzi acestă energie întunecată,antigravitaţională, a câştigat teren", a afirmat acesta.

În cele din urmă, cercetătorii şi-au îndreptat atenţia cătredistanţele dintre galaxii şi au observat că acestea tind să creascăpe valuri de compresie, numite oscilaţii acustice ale barionilor,care se împrăştie prin univers. Ele pot fi detectate ca valuri înradiaţiile cosmice de fond.

"Distanţa medie dintre galaxiile pereche a crescut şi eadatorită expansiunii timp-spaţiu, fiind un element ce confirmăagentul antigravitaţional", afirmă Blake.

El admite, totodată că doar atât au putut descoperi momentan:"Deşi fizica exactă, necesară pentru a explica energia întunecatărămâne încă un mister, confirmarea existenţei ei este un pasimportant în înţelegerea originii şi evoluţei universului."