Home » D:News » De ce nasc femeile gemeni?

De ce nasc femeile gemeni?

Publicat: 16.08.2011
Naşterea gemenilor este un eveniment dificil, mai ales în regiunile rurale. Gemenii tind să fie mai mici şi mai slabi decât bebeluşii unici, iar mamele lor au mai multe complicaţii în timpul naşterii. În aceste condiţi, oamenii de ştiinţă se întreabă de ce evoluţia a menţinut, totuşi, acest fenomen.

Un nou studiu realizat în Gambia a descoperit că, atunci când femeile care au avut gemeni au, ulterior, sarcini cu făt unic, acesta va avea la naştere o greutate mai mare decât media şi va avea, astfel, şanse mai mari de supravieţuire.

Începând cu anii ’50, Consiliul Medical de Cercetare din Marea Britanie a colectat datele provenite de la centrele de îngrijire medicală din Gambia, Africa.

O echipă condusă de Ian Rickard, biolog evoluţionist de la Universitatea Sheffield din Marea Britanie, a analizat greutatea a 1.889 bebeluşi născuţi în Gambia, pe parcursul a 30 de ani. Apoi, au examinat cazurile mamelor acestor copii, consemnând dacă acestea au avut şi gemeni.

ebeluşii unici născuţi după gemeni au cântărit, în medie, cu 226 de grame mai mult decât media greutăţii unui bebeluş născut de o mamă care nu a avut gemeni.

Acest lucru nu a fost surprinzător deoarece se crede că sarcina cu gemeni îmbunătăţeşte fluxul sangvin către uter şi, astfel, viitorul copil va primi cu uşurinţă mai mulţi nutrienţi. Surprinzătoare a fost, însă constarea că, atunci când bebeluşii unici au fost născuţi înainte de gemeni, au avut, totuşi, o greutate mai mare cu 134 de grame decât media, fapt ce i-a uimit pe cercetători.

Ambele descoperiri au sugerat că dezavantajele de a naşte gemeni au fost compensate atunci când mamele au avut şi alţi copii, aceştia fiind mai mari şi mai sănătoşi decât cei născuţi de femeile care nu au avut gemeni. Iar acest lucru explică şi de ce naşterea de gemeni, în ciuda problemelor pe care le pune, s-a menţinut totuşi printre caracteristicile speciei umane.

Cercetătorii au susţinut că o proteină numită IGF-1 ar putea fi asociată cu fenomenul naşterii gemenilor. Un nivel crescut al acestei proteine în sânge poate cauza eliberarea mai multor ovule, crescând astfel şansele de a avea gemeni. Aceeaşi proteină poate influenţa creşterea fătului în timpul sarcinii.

Obstetricianul şi biochimistul Gary Steinman de la Colegiul Touro de Medicină Osteopatică din New York susţine că teoria proteinei IGF este plauzibilă dar, deşi legătura dintre greutatea avută la naştere şi IGF este o constatare interesantă, este încă neclar felul în care această proteină îşi exercită influenţa. De asemenea, o combinaţie de factori genetici şi de mediu ar putea influenţa apariţia sarcinilor cu gemeni.

Sursa: Science NOW