Home » D:News » NASA şi ESA elaborează planuri pentru a schimba traiectoria asteroizilor ce ameninţă Terra

08.19.2011
Agenţia Spaţială Europeană (ESA), NASA, Fundaţia Secure World şi alte organizaţii au studiat în ultima perioadă cerul şi îşi fac griji despre cum pot devia un potenţial asteroid care se îndreaptă spre Pământ.

Nicio astfel de rocă spaţială nu a fost detectată până în prezent, în ciuda zvonurilor de pe internet care susţin că asteroidul Apophis, ce are un diametru de aproximativ 500 de metri, ar pune în pericol Terra. Experţii susţin că acesta va trece la o distanţă de sute de mii de kilometri faţă de Pământ în anul 2036.

În anul 2005, Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a realizat un concept numit „Don Quijote” care implica lovirea asteroidului cu un satelit. Pentru a testa acest plan, cei de la ESA plănuiau un impact de test cu un asteroid în 2015.

În cazul în care un asteroid ar fi detectat, am dori să facem ceva, iar devierea sa este cu siguranţă una dintre opţiuni„, au declarat cei de la ESA.

Aceştia au abandonat însă planul de a lovi un asteroid în 2015. „Misiunea «Don Quijote» a fost doar un studiu. ESA nu mai lucrează la acest proiect”, susţine Andreas Schepers, purtătorul de cuvânt al Agenţiei Spaţiale Europene.

Cu toate acestea, ESA şi alte organizaţii care se ocupă de problemele spaţiale au lucrat la planurile misiunii cu privire la modul cel mai bun de a devia un asteroid. De exemplu, în anul 2005, NASA a trimis o sondă care să lovească astrul Tempel 1.

Agenţia Spaţială Europeană şi-a concentrat atenţia asupra programului Space Situational Awareness (SSA), care se va baza pe telescoape construite special, pe astronomi amatori şi pe colaborări cu agenţii precum Minor Planet Center din cadrul Institutului Smithsonian pentru a studia cerul şi a preveni eventualele dezastre.

Schimbarea traiectoriei unui asteroid ar putea fi reuşită printr-o metodă simplă: înfăşurarea acestuia într-o bucată de înveliş alb de plastic. Dacă acesta s-ar afla destul de departe în spaţiu, atunci forţa razelor de lumină provenite de la Soare, care ard acel înveliş, vor fi suficient de puternice cât să devieze asteroidul.

Ca alternativă, un satelit ar putea ancora un mic motor cu propulsor pe asteroid. O forţă asemănătoare celei avute de respiraţia umană ar fi suficientă cât să devieze traiectoria asteroidului.

De asemenea, s-ar putea folosi un laser. „S-ar putea ţinti cu fasciculul laserului pe suprafaţa asteroidului şi astfel s-ar elemina anumite părţi ale acestuia. Acest lucru s-ar realiza într-un mediu controlat”.

O a treia idee este reprezentată de un „proiector de masă” care să şlefuiască treptat suprafaţa corpului ceresc. Există, de asemenea, un concept numit tractor gravitaţional, o navă spaţială masivă care ar putea încetini asteroidul prin simpla forţă a sa. „În cazul în care există câteva săptămâni sau luni la dispoziţie, asteroidul poate fi oprit. O simplă presiune exercitată asupra corpului ceresc poate fi de ajuns pentru a salva cu 20 de ani planeta”.

Aceste idei fac parte dintre cele cât de cât realiste. Multe altele au fost prezentate de-a lungul timpului, dar au fost catalogate drept „concepte exotice”. Printre acestea se numără tractoare magnetice, explozii în apropierea asteroidului sau chiar folosirea de „pânze solare”.

Pâna în prezent au fost detectaţi toţi asteroizii de mari dimensiuni care se află în apropierea Pământului, susţin experţii. Cu toate acestea, specialiştii avertizează că şi asteroizii de dimensiuni mici ar putea provoca efecte devastatoare.

Sursa: Fox News