Home » D:News » Diabetul ar putea fi vindecat cu ajutorul celulelor stem

Diabetul ar putea fi vindecat cu ajutorul celulelor stem

10.11.2011
Diabetul ar putea fi vindecat cu ajutorul celulelor stem
Celule stem neurale, extrase de la şobolani, au fost transformate în celule pancreatice, care pot produce insulină pentru tratarea diabetului zaharat.

Celulele beta, din pancreas, produc insulina care reglează nivelul de glucoză. Diabetul este de două feluri: de tip 1, în cazul căruia celulele beta originale sunt distruse de sistemul imunitar, sau de tip 2, unde aceste celule nu pot produce destulă insulină.

Pentru a înlocui celulele beta nefuncţionale sau distruse, Tomoko Kuwabara şi echipa sa de la Institutul Naţional de Ştiinţe Industriale şi Tehnologie Avansată din Tsukuba, Japonia, au apelat la celule stem neurale, prelevate din creier.

Mai întâi, cercetătorii au extras ţesut din bulbul olfactiv sau din hipocamp, zone accesibile pe cale trans-nazală (prin nas), atât la şobolani, cât şi la oameni.

Apoi, au prelevat celule stem neurale din aceste ţesuturi şi le-au expus la Wnt3a (o proteină umană care stimulează producţia de insulină) şi la un anticorp care blochează un inhibitor natural al producţiei de insulină.

După înmulţirea celulelor timp de două săptămâni, cercetătorii le-au aşezat pe folii subţiri de colagen care, în cazul de faţă, funcţionează ca o armătură. Acest lucru a permis echipei să aşeze foliile direct pe pancreasul şobolanilor, fără a răni organul.

Într-o săptămână, concentraţia de insulină la şobolanii cu diabet de tip 1 şi 2, care au fost trataţi, a avut acelaşi nivel cu cea de la şobolanii non-diabetici. În plus, concentraţia glucozei din sânge (anterior crescută, ca urmare a diabetului) a revenit la normal.

Tratamentul a avut succes timp de 19 săptămâni, până când cercetătorii au înlăturat folia cu celule, iar diabetul a reapărut.

Marele avantaj al acestei metode constă în faptul că aceste celule nu trebuie să fie manipulate genetic în afara corpului. Iar datorită faptului că celulele provin de la acelaşi animal la care se vor transplanta, nu există riscul de respingere sau nevoia de administrare a medicamentelor imunosupresoare.

Din acest motiv, cercetătorii consideră că metoda poate fi utilizată în cazul oamenilor, extrăgând celule neurale stem din bulbul olfactiv cu ajutorul unui endoscop.

O cățelușă născută cu 6 picioare și 2 codițe, numită un „miracol” de medicii veterinari