Home » D:News » Menajera Universului: CleanSpace One

Menajera Universului: CleanSpace One

Publicat: 17.02.2012
Cercetătorii elveţieni au găsit o metodă inedită de „a face curat” pe orbita Pământului, pentru a scăpa de deşeurile spaţiale.

Oamenii de ştiinţă de la Centrul Spaţial Elveţian au anunţat că au de gând să lanseze un proiect care vizează crearea unor sateliţi speciali concepuţi pentru a curăţa resturile din spaţiu.

Orbita Pământului este plină de sateliţi abandonaţi, resturi de rachete şi bucăţi desprinse de pe nave spaţiale. Aceste resturi se plimbă în spaţiu cu viteze mari şi pot deteriora sateliţii funcţionali. Momentan, NASA monitorizează aproape 16.000 de astfel de obiecte care au un diametru mai mare de 10 cm.

Pentru a-şi urmări ţintele şi a-şi regla traiectoria, CleanSpace One va fi dotat cu un motor ultra-compact, dezvoltat de cei de la École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), din Elveţia. Mecanismul care va fi utilizat pentru prinderea satelitiţilor nefuncţionali, dar aflaţi în mişcare, va fi inspirat din natură, de la o plantă sau un animal. După ce CleanSpace One va fi capabil să întrunească toate aceste sarcini, el, împreună cu toate deşeurile adunate, va reintra în atmosfera Pământului unde se va dezintegra.

Costurile, care includ construirea, designul şi trimiterea satelitului în spaţiu, se vor ridica la 10 milioane de franci elveţieni. Oficialităţile preconizează că statelitul va pleca în misiune peste 5 ani, iar prima sa ţintă va fi picosatelitul elveţien care a fost pus pe orbită în 2009 (Swisscube-1), sau vărul său TIsat -1, lansat în iulie 2010.

Sursa: École polytechnique fédérale de Lausanne