Home » D:News » Plantaţiile de palmieri le priesc jaguarilor

Plantaţiile de palmieri le priesc jaguarilor

Autor: Nicu Parlog 06.08.2012
Plantaţiile de palmieri le priesc jaguarilor
Într-o plantaţie de palmieri de ulei din Columbia au fost filmaţi, în premieră, jaguari şi alte specii de feline din fauna locală. Ştirea aduce un plus de speranţă pentru iubitorii naturii şi ecologişti, deoarece arată puterea de adaptare a acestor animale periclitate. Cu toate acestea, plantaţiile de palmieri continuă să fie una dintre cauzele principale care duc la defrişare pădurilor tropicale din America de Sud, Africa şi Indonezia.

Uleiul de palmier este cel mai folosit tip de ulei de gătit în Africa, Asia şi America de Sud. Cererea crescută are la bază preţurile ieftine şi calităţile sale nutritive. Din aceste motive, tot mai multe zone cu păduri tropicale sunt defrişate sau incendiate în fiecare an, pentru a face loc noilor terenuri pentru plantaţiile de palmieri.

Spre exempu, în Indonezia, creşterea plantaţiilor de palmieri a dus la restrângerea habitatului natural al orangutanilor. Tot în Indonezia, cercetătorii au observat că tigrii evită plantaţiile de palmieri, care acţionează ca nişte bariere care împiedică deplasările acestura şi duce la scăderea diversităţii genetice a acestor feline.

În schimb, în America de Sud, camerele de luat vederi instalate în plantaţii au demonstrat că jaguarii s-au obişnuit cu noul mediu ambiant şi chiar s-au adaptat în timp record la acesta.
Imaginile şi fotografiile provin dintr-o mică plantaţie de palmieri situată la marginea unei zone protejate.

„În mod normal, jaguarii se deplasează prin regiunile antropizate, dar până în prezent cercetătorii nu aveau dovezi fotografice ale prezenţei jaguarilor în plantaţiile de palmieri. Ţinând cont de habitatele lor distruse pentru a face loc terenurile destinate plantaţiilor, se pare totuşi că felinele nu şi-au părăsit teritoriile de origine.

Pe lângă acest aspect, credem că plantaţiile situate în interiorul aşa-numitului Coridor al Jaguarilor pot face parte în continuare din acest ecoton, deosebit de important pentru diversitatea genetică a speciei. Din acest punct de vedere, Columbia este o ţară-cheie, deoarece este situată în centrul Coridorului Jaguarilor şi facilitează astfel deplasările acestor feline între America Centrală şi cea de Sud”, declară dr. Esteban Payan, directorul programului Northern South America Jaguar al organizaţiei non-guvernamentale Panthera, care desfăşoară programe de conservare a felinelor sălbatice în întreaga lume.