Home » D:News » Următorul vehicul marţian va fora în interiorul Planetei Roşii (VIDEO)

Următorul vehicul marţian va fora în interiorul Planetei Roşii (VIDEO)

Nicu Parlog 08.21.2012
Următorul vehicul marţian va fora în interiorul Planetei Roşii (VIDEO)
În timp ce Curiosity circulă şi cercetează suprafaţa lui Marte în căutare de locuri care ar fi putut susţine o ipotetică formă de viaţă, un nou vehicul, aflat în faza de proiect, va investiga subsolul acestei planete, după cum transmit specialiştii din cadrul NASA cu ocazia unei conferinţe de presă.

Noua misiune, denumită InSight, este programată pentru a fi lansată în anul 2016 şi a fost selectată dintr-un număr de trei alte misiuni candidate pentru o nouă iniţiativă ştiinţifică. Aceste misiuni spaţiale au costuri relativ mici (circa 425 milioane $ la nivelul anului 2010, fără a include costul vehiculului de lansare), şi au ca scop principal găsirea răspunsurilor la unele întrebări specifice de ordin ştiinţific.

Misiunea InSight va consta în investigarea subsolului marţian. Noul vehicul specializat va fi echipat, printre altele, cu un seismometru, pentru a detecta eventualele cutremure, şi cu un termometru de adâncime pentru a determina cât de multă căldură este emisă de nucleul planetei. În afara faptului de a afla dacă nucleul lui Marte este lichid, solid sau o combinaţie între cele două stări de agregare, oamenii de ştiinţă vor să afle de ce a patra planetă de la Soare a avut o evoluţie foarte diferită de a Terrei.

„Ştim că interiorul Terrei s-a modificat de-a lungul timpului din cauza mişcărilor plăcilor tectonice şi a evoluţiei sale. Cât despre Marte, nu ştim încă nimic din acest punct de vedere”, susţine Jim Green, director in cadrul Departamentului de Ştiinţe Planetare al NASA. Vehiculul, alimentat de baterii solare, este inspirat de proiectul anterior de succes, vehiculul Phoenix (2008), şi este prevăzut să funcţioneze timp de doi ani.

Proiectul InSight a concurat pentru granturile de studiu, în valoare de 3 milioane $ oferite de NASA, cu alte două proiecte spaţiale selectate anul trecut. Concurenţii săi au fost o barcă robotizată proiectată să circule pe un lac de pe Titan, cea mai mare lună a lui Saturn, şi un robot „săritor” care va studia cometele.