Prima pagină Istorie

Trenul de lux din Orientul Îndepărtat care a justificat o ocupaţie brutală a japonezilor şi a contribuit la moartea a milioane de oameni

Alexandru Voiculescu 01.27.2018 | ● Vizualizări: 964
Credit: Wikipedia     + zoom
Galerie foto (1)

Dacă voiai să călătoreşti pe Linia Feroviară a Manciuriei de Sud la sfârşitul anilor '30, puteai lua un tren din oraşul Dalian până în nord-estul Chinei. Puteai merge cu Asia Express, cel mai rapid tren din Asia de atunci, care avea aer condiţionat şi meniurile restaurantelor cu agendă naţionalistă.

În loc de o floare delicată sau alte modele la care cineva s-ar aştepta, coperta meniului ilustra un soldat. Mâncarea, care includea alimente obişnuite, putea fi găsită la orice alt restaurant japonez, scrie Atlas Obscura.

Măcar meniul era scris în chineză, japoneză şi engleză şi, în anumite zile, acesta era redus scriind că „astăzi fiind Koa-Hokobi, nu se vor servi băuturi alcoolice”.

Koa-Hokobi a fost o sărbătoare naţionalistă japoneză de scurtă durată. Având în vedere că aceasta era o companie japoneză, adopta tradiţia, chiar mai mult, fiind într-un teritoriu ocupat.



La începutul secolului al XX-lea, nord-estul Chinei sau Manciuria a reprezentat un câmp de luptă între ruşi, chinezi şi japonezi. Atunci când japonezii au câştigat Războiul Ruso-Japonez în 1905, au preluat controlul asupra reţelei feroviare construite de ruşi. Controlarea liniei feroviare însemna controlarea părţii de nord-est a Chinei, inclusiv resursele minerale şi agricultura regiunii.

Trenul, element important în genocidul comis de trupele japoneze

În anii '20, Compania Feroviară a Manciuriei de Sud se considera „cea mai importantă legătură dintre Orientul Îndepărtat şi Europa”. Reţeaua conecta nordul sovietic, oraşele port ale Chinei şi Coreea. Atunci când forţele japoneze au decis să aibă controlul total al regiunii în 1931, s-au folosit de „Incidentul Manciurian”, un atentat măsluit chiar de japonezi pentru a avea pretextul folosirii forţei militare. După ce au dat vina pe localnicii chinezi, forţele japoneze au invadat, utilizând această linie feroviară pentru a transporta trupe.

Ocupaţia militară a fost brutală. Foarte mulţi chinezi au murit sau au fost răniţi, au fost supuşi la muncă silnică şi la experimente medicale. Regiunea a fost folosită şi ca bază pentru invaziile asupra restului Chinei, unde au murit milioane de oameni.  În acelaşi timp, trenurile au transportat pasageri internaţionali, de aici şi prezenţa meniului în trei limbi.

Sărbătorile naţionaliste şi viaţa lor scurtă

Chiar şi în acest colţ îndepărtat al Imperiului Japonez, Koa-Hokobi sau „Ziua Serviciului Public pentru Asia” era sărbătorită. Din 1939 până în 1942, guvernul japonez a stabilit că sărbătoarea să se ţină în prima zi a fiecărei luni. În acea zi, cetăţenii japonezi trebuiau să participe la voluntariat şi să nu se distreze - totul în onoarea trupelor de pe front. Chiar şi mâncarea era un element important al sărbătorii, oamenii din Japonia consumau mâncare simplă precum orez cu o fructă roşie în mijloc pentru a simboliza steagul ţării.

Koa-Hokobi a fost înlocuită cu o altă zi în ianuarie 1942, sărbătorindu-se acum pe 8 a fiecărei luni, de la 8 decembrie 1941, care era ziua în care Japonia a declarat război Statelor Unite şi Marii Britanii. Nu avea să dureze prea mult, pentru că Japonia s-a predat în 1945, pierzând şi controlul asupra Manciuriei. Forţele sovietice au recuperat, după 40 de ani, reţeaua construită de ruşi.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Urmările războiului dintre Japonia şi URSS din Insulele Kurile se văd şi astăzi - GALERIE FOTO

Tren de lux pe ruta Budapesta-Teheran, cu oprire inclusiv în România. Primul tren privat european ce ajunge în Iran (GRAFIC)

11 obiceiuri din Japonia care îi iau prin surprindere pe turiştii străini. De ce nu opresc lifturile la etajul 4

Nici satelitul nostru natural nu scapă de afişe publicitare. O companie japoneză doreşte să proiecteze reclame pe Lună