Prima pagină Istorie

Companiile de comunicaţii îşi supravegheau utilizatorii încă din secolul XIX

Oana Bujor 04.01.2018 | ● Vizualizări: 572

Dezvăluirile privind utilizarea datelor a 50 de milioane de utilizatori Facebook de către Cambridge Analytica în cadrul unor decizii politice au stârnit dezbateri şi îngrijorare privind siguranţa informaţiilor şi supraveghere. La scurt timp, în martie 2018, mai multe persoane au aflat că Facebook stoca apelurile telefonice şi mesajele text ale utilizatorilor ce au accesat aplicaţia prin intermediul sistemului android.

Însă, în SUA, un astfel de caz a mai avut loc în 2001 prin intermediului Actului Patriotic, când guvernul a avut acces la informaţiile americanilor, de la mail-uri, apeluri telefonice şi istoria căutărilor de pe internet. În 2013, Agenţia Naţională de Securitate din SUA a dezvăluit că în acea perioadă au fost colectate informaţii confidenţiale despre cetăţeni de la companii precum Facebook, Google sau Verizon. 

MESAJE DE FLORII. Cele mai frumoase mesaje, urări, sms-uri şi felicitări de Florii

Conform History, utilizarea informaţiilor private de către companii era practicată cu mult timp înainte de promulgarea Actului Patriotic. La sfârşitul secolului XIX, compania  Western Union Telegraph deţinea monopolul asupra telecomunicaţiilor în SUA. În acea perioadă, telegrafele electrice erau o tehnologie inovativă ce permitea oamenilor să trimită mesaje pe distanţe mari, mult mai rapid decât putea sistemul de poştă. 



În timpul Războiului Civil, generalii utilizau telegraful pentru a comunica între ei. Însă maşinăria era utilizată şi pentru a intercepta coduri morse ale rivalilor sau pentru a trimite mesaje cu informaţii false. În 1864, agentul de la bursă D.C. Williams a devenit prima persoană care a fost condamnată pentru interceptarea mesajelor unei corporaţii pe care le-a vândut apoi la stocurile de comercianţi.

Western Union realiza mereu cel puţin două copii ale transcrierilor telegrafice. Acestea puteau fi accesate extrem de simplu dacă aveau o persoană de contact în interiorul companiei. Un astfel de moment a avut loc în timpul alegerilor prezidenţiale din 1876 dintre democratul Samuel Tilden şi republicanul Rutherford B. Hayes. Primele rezultate l-au favorizat pe Tilden, dar pentru a creşte popularitatea cantidatului favorit al companiei (Hayes), Western Union a decis să ofere publicaţiei New York Times (ce îl favoriza tot pe Hayes) o telegramă. În această telegramă era scris faptul că democraţii nu erau siguri de victorie, astfel contracandidatul său a început să efectueze presiuni pentru a câştiga. 

În cele din urmă, Hayes a pierdut votul de popularitate, dar a căştigat datorită  voturilor din colegiu, deşi victoria sa a fost contestată timp de câteva luni. 

În timp, telefonul a devenit o altă modalitate de supraveghere. Uneori practica avea la bază un acord prin care guvernul federal îi oferea lui Bell o sumă de bani pentru a oferi accesul la orice linie telefonică pe care aceştia doreau să o monitorizeze. În prezent, oamenii nu se mai tem doar de supravegherea guvernamentală, ci şi de cea a companiilor din spatele conturilor de social media, mail, telefonie sau alte companii de care nu auzi foarte des, precum Cambridge Analytica

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

 
 
 
 

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI