Home » Istorie » Aceasta este cea mai veche dovadă a existenţei vieţii pe uscat

Aceasta este cea mai veche dovadă a existenţei vieţii pe uscat

Publicat: 06.08.2018
În urmă cu aproximativ 3,22 milioane de ani straturile de microbi acopereau rocile. Aceste pături microbiene au fost descoperite recent în Africa de Sud, iar cercetătorii consideră că ar putea fi cele mai vechi fosile ce dovedesc existenţa vieţii de pe Pământ.

Dovezile străvechi ale vieţii terestre sunt cu jumătate de milion de an mai vechi decât recordul înregistrat anterior. Conform Live Science dovezile geologice ale existenţei vieţii oceanice datează din urmă cu 3,8 miliane de ani. Însă urmele vieţii terestre sunt rare, în mare parte deoarece mare parte din Pământ a fost acoperit de apă până acum 3 milioane de ani.

Faptul că viaţa ar fi ajuns atât de devreme în zonele de uscat a fost analizată de specialişti în ultimele zeci de ani, afirmă Hugo Beraldi Campesi, geobiolog din cadrul Univerităţii din Mexic. „Problema a fost mereu lipsa dovezilor clare, asta până în prezent”, a adăugat el. Noua descoperire se adaugă studiilor anterioare privind existenţa vieţii pe continente în urmă cu mult timp.

Cercetarea condusă de Martin Homann, sedimentolog din cadrul European Institute for Marine Studies a dus la descoperirea microbilor fosilizaţi pe o latură a stâncii din Munţii Makhonjwa din estul Africii de Sud.

Microbii sunt extrem de bine conservaţi, afirmă Homann şi sunt conservaţi între straturile groase de pietre ceea ce arată că au trăit pe albia unui fost rău. Structurile observate pe rocă sugerează că apa curgea într-o sinbgură direcţie, aşadar microbii au trăit aproape de un rău sau fluviu.

Analizele sugerează că microbii au supravieţui prin intermediul consumului de azotat. Pe când trăiau aceşti microbi, în perioada Arhaică, atmosfera Pământului nu era plină de oxigen, precum în prezent. Însă un organism bazat pe azotat este al doilea cel mai eficient după cel bazat pe oxigen.