Home » Istorie » O descoperire fără precedent. Acestea sunt primele dovezi clare că dinozaurii își cloceau ouăle

Ioana Matei 03.15.2021
Sursa foto: Zhao Chuang, PNSO

O echipă internațională de oameni de știință a anunțat descoperirea unui cuib fosilizat extraordinar în China, care a păstrat aproape opt dinozauri separați din urmă cu 70 de milioane de ani.

Cuibul cu ouă antic aparține unui oviraptor adult de dimensiune medie, iar cercetătorii știu asta pentru că părintele face parte, de fapt, din acea fosilă. Scheletul dinozaurului biped este poziționat deasupra celor 24 de ouă, cel puțin șapte dintre acestea fiind aproape de eclozare și conținând embrioni în interior.

Scena antică este fără precedent și oferă primele dovezi clare că dinozaurii erau părinți care cloceau, depunându-și ouăle și apoi incubându-le pe perioade destul de îndelungate.

O descoperire foarte rară în lumea dinozaurilor

„Acest tip de descoperire, în esență, comportament fosilizat, este foarte rar în lumea dinozaurilor. Deși au mai fost găsite câteva exemplare adulte de oviraptor pe cuiburi cu ouă, niciun embrion nu a fost găsit vreodată în interiorul acelor ouă”, a explicat Matt Lamanna, paleontolog la Muzeul Carnegie de Istorie Naturală (CMNH), din SUA.

Încă din anii 1980, paleontologii au dezgropat numeroase cuiburi de dinozauri care conțineau ouă fosilizate. Unele mai rare au fost găsite cu scheletul părintelui deasupra. Altele au sugerat că ar fi putut avea o culoare verde-albăstruie.

Acest nou specimen a fost recuperate de la Formațiunea Nanxiong din Ganzhou, sudul Chinei, o regiune recunoscută pentru cele mai mari colecții de ouă de dinozaur fosilizate, însă este diferit de tot ce au descoperit oamenii de știință până acum, potrivit Science Alert.

Un părinte grijuliu care în cele din urmă și-a dat viața pentru puii săi

Relația dintre dinozaurul părinte și embrion nu a fost niciodată mai apropiată. Corpul adultului a fost păstrat „în proximitate extrem de apropiată de ouă”, foarte puține sedimente putând să se depună între corp și ouă.

Unul dintre ouă ar putea conține chiar și un schelet complet, cu tot cu vertebre, coaste dorsale, humerus, dar și tibia, toate așezate într-o poziție ghemuită.

„În cazul noului specimen, puii erau aproape de eclozare, ceea ce ne spune, fără nici o urmă de îndoială, că acest oviraptor adult și-a îngrijit cuibul pentru o perioadă lungă de timp. Acest dinozaur erau un părinte grijuliu care în cele din urmă și-a dat viața în timp ce avea grijă de puii săi”, a explicat Lamanna.

Paleontologii ar fi aflat de ce nu există foarte multe fosile cu dinozauri de dimensiune medie