Home » Istorie » Paleontologii au descoperit fosilele celui mai vechi titanosaur. Făcea parte din grupul celor mai mari dinozauri care au pășit pe Terra

Credit foto: José Luis Carbadillo
Publicat: 04.03.2021

Oamenii de știință au descoperit fosilele celui mai vechi membru al grupului de dinozauri cunoscut sub numele de titanozauri, care include cele mai mari animale terestre din istoria Pământului. Fosilele au fost excavate în sălbăticia din Patagonia, în Argentina.

Fosilele reprezintă o specie de dinozaur numită Ninjatitan zapatai care a trăit în urmă cu 140 de milioane de ani în perioada Cretacicului, au anunțat oamenii de știință. Ei l-au identificat pe Ninjatitan ca fiind un titanosaur, un grup de dinozauri cu gâtul lung, care mergeau pe patru picioare asemănătoare unor stâlpi și care se hrăneau cu plante.

Rămășițele scheletice incomplete ale dinozaurului au fost descoperite la sud de orașul Neuquen. Cercetătorii au spus că Ninjatitan a demonstrat că grupul titanozaurilor a apărut cu mult înainte decât se știa anterior.

„Este cea mai veche înregistrare cunoscută, nu doar din Argentina, ci și din întreaga lume”, a declarat pentru Reuters autorul principal al studiului, Pablo Gallina, cercetător la Consiliul Național pentru Cercetări Tehnice și Științifice din Argentina (CONICET).

„Titanozaurii au fost găsiți în diferite părți ale lumii, dar cele mai vechi înregistrări cunoscute erau mai moderne decât această descoperire”, a adăugat el.

Titanozaurii, originari din emisfera sudică

Având o lungime de 20 de metri, Ninjatitan era un dinozaur mare, dar mult mai mic decât titanozaurii de mai târziu, cum ar fi Argentinosaurus, care au atins o lungime de aproximativ 35 de metri.

Cercetătorii au mai spus că prezența unui titanosaur atât de timpuriu în Patagonia susține ideea că grupul celor mai uriași dinozauri de pe Terra este originar din emisfera sudică.

Titanozaurii fac parte dintr-un grup de dinozauri mai mare numit sauropode, care include alte specimene cu un corp similar, cum ar fi Brontosaurus și Diplodocus, care au trăit în America de Nord în perioada Jurasică, înainte de era Cretacic.

O serie de titanozauri care au locuit în Patagonia au atins proporții gigantice precum Argentinosaurus, Patagotitan și Dreadnoughtus.

José Luis Carbadillo, un alt cercetător al CONICET, a declarat că vârsta rămășițelor lui Ninjatitan i-ar fi putut determina pe oameni să presupună că oasele aparțineau unui grup de dinozauri care au trăit înaintea titanozaurilor.

„În Patagonia, titanozaurii sunt cunoscuți doar cu mai puțin de 120 de milioane de ani în urmă”, a mai spus el.

Descoperirile au fost publicate în revista științifică Ameghiniana.

Embrionul fosilizat al unui dinozaur cu gât lung a dezvăluit câteva detalii neștiute până acum