Home » Istorie » Fosila unei caracatițe sugerează că acestea ar fi existat cu mult înaintea dinozaurilor

Credit: Katie Whalen, American Museum of Natural History
Publicat: 10.03.2022

Oamenii de știință au găsit cel mai vechi strămoș cunoscut al caracatițelor, o fosilă veche de aproximativ 330 de milioane de ani, dezgropată în statul american Montana.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că străvechea creatură a trăit cu milioane de ani mai devreme decât se credea până acum, ceea ce înseamnă că acestea își au originea înainte de era dinozaurilor.

Fosila de 12 cm are 10 membre – caracatițele din zilele noastre au opt – fiecare cu două rânduri de ventuze. Probabil a trăit într-un golf oceanic tropical, de mică adâncime.

Strămoșul caracatițelor și al calamarului

„Este foarte rar să găsești fosile cu țesut moale, cu excepția câtorva locuri”, a declarat Mike Vecchione, zoolog la Muzeul Național de Istorie Naturală Smithsonian, potrivit The Guardian.

„Aceasta este o descoperire foarte interesantă. Împinge înapoi strămoșii mult mai departe decât se știa până acum”, a adăugat Vecchione, care nu a fost implicat în studiul publicat în revista Nature Communications.

Specimenul a fost descoperit în formațiunea calcaroasă Bear Gulch din Montana și a fost donat Muzeului Regal Ontario din Canada în 1988.

Timp de decenii, fosila a rămas uitată, în timp ce oamenii de știință studiau rechinii fosili și alte descoperiri din sit. Dar apoi paleontologii au observat cele 10 membre minuscule înglobate în calcar.

Cum se apăra creatura de prădători?

Fosila bine conservată „prezintă, de asemenea, unele dovezi ale unui sac de cerneală”, folosit probabil pentru a stropi o mantie de lichid întunecat pentru a ajuta la evitarea prădătorilor, la fel cum procedează caracatițele moderne, a declarat Christopher Whalen, paleontolog la Muzeul American de Istorie Naturală și coautor al studiului.

Creatura a fost probabil strămoșul atât al caracatițelor moderne, cât și al calamarului. Anterior, cea mai veche creatura cunoscută de acest tip data de acum aproximativ 240 de milioane de ani, au declarat autorii.

Cercetătorii au numit fosila Syllipsimopodi bideni, după numele președintelui Joe Biden. Oamenii de știință au spus că au ales acest nume pentru a marca prioritățile științifice și de cercetare ale președintelui.

„Caracatița de sticlă”, o creatură foarte rară, întâlnită în adâncurile întunecate ale Oceanului Pacific