Home » Natura » Caracatițele pot „vedea” lumină cu ajutorul tentaculelor. Comportamentul a fost descoperit accidental

Ioana Matei 03.15.2021

Caracatițele pot „vedea” lumină cu brațele lor, chiar și atunci când ochii lor sunt învăluiți în întuneric, au descoperit cercetătorii. Atunci când brațele caracatițelor detectează lumină, creatura își aproprie cele opt brațe mai aproape de corp.

Având în vedere că, în general, caracatițele nu au un simț dezvoltat al locului în care se află corpul lor, acest comportament instinctiv complex ar putea ajuta la protejarea tentaculelor de prădătorii pe care altfel nu i-ar putea simți.

Cercetătorii știut de ceva timp că brațele caracatițelor pot reacționa la lumină. Pielea lor este acoperită cu organe umplute cu pigmenți, numite cromatofori, care își schimbă culoarea atunci când sunt expuse la lumină. Acești cromatofori sunt responsabili pentru superputerile de camuflare ale caracatițelor. De fapt, în timp ce studiau aceste reacții induse de lumină, Tal Shomrat și Nir Nesher, de la Centrul Academic Ruppin din Israel, au observat ceva ciudat.

„Am aflat că nimeni nu a mai descris acest comportament până acum”

„Foloseam o lanternă foarte puternică și atunci când iluminam vârful brațelor, caracatița se retrăgea mereu. A fost foarte surprinzător. Ne-am adaptat experimentul pentru a explora acest comportament după ce am aflat că nimeni nu l-a mai descris până acum”, a explicat Shomrat.

După ce au stabilit că brațele caracatițelor pot simți și reacționa la lumină, următorul pas a fost explorarea a ce anume controlează această reacție. Este un simplu reflex controlat de neuroni, ori celule nervoase speciale din brațe, sau este controlat de creier?

Pentru a răspunde la această întrebare, cercetătorii au desfășurat experimente suplimentare. Mai întâi, au iluminat diferite regiuni din brațele caracatiței pentru a stabili regiunea cea mai sensibilă la lumină. Au descoperit că vârful brațelor este cea mai sensibilă zonă.

Studiile sugerează că brațele caracatițelor simt lumina și apoi trimit un mesaj la creier

Apoi, oamenii de știință au iluminat brațele mai multor caracatițe anesteziate. Dacă reacția la lumină era în totalitate bazată pe un reflex local, reacția ar putea avea loc și în cazul unei caracatițe în stare de inconștiență. Cu toate acestea, deși cromatoforii au reacționat la lumină, brațele nu s-au retractat.

Atunci când oamenii de știință au tăiat mușchii de la baza brațelor, asta a eliminat și retragerea brațelor. Puse laolaltă, studiile sugerează că brațele simt lumina, apoi trimit un mesaj la creier prin nervii din mușchi, iar creierul îi spune caracatiței să-și miște brațele, potrivit Live Science.

„Faptul că acest comportament nu este un reflex este fascinant”

Shomrat și Neshir cred că această reacție ar fi evoluat astfel încât să caracatițele să-și protejeze tentaculele de prădători.

„Comportamentul este atât de evident și robust. Este interesant faptul că nimeni nu l-a mai descris până acum. Acum, următorii pași vor fi investigarea evoluției și scopului comportamentului”, a spus Shomrat.

„Faptul că acest comportament nu este un reflex, ci este controlat de cogniție la nivel înalt în creier este fascinant”, a spus Eduardo Sampaio, cercetător la Universitatea din Lisabona, Portugalia, care nu a fost implicat în studiu.

Cum pot fi explicate imaginile în care o caracatiță pare că lovește intenționat un pește