Home » Istorie » Factorul ascuns care a influențat evoluția oamenilor de-a lungul a 2 milioane de ani

Publicat: 18.04.2022

Cursul evoluției umane din ultimii 2 milioane de ani a fost modelat de schimbări ale habitatului, legate de schimbările climatice, determinate de astronomie, sugerează oamenii de știință într-un nou studiu.

Utilizând o simulare fără precedent a climei Pământului, care a trecut prin schimbări climatice pe parcursul epocii Pleistocenului, cercetătorii au descoperit că schimbările variabilelor, cum ar fi precipitațiile și temperatura, au fost legate de modul în care o serie de specii diferite, inclusiv Homo sapiens, s-au stabilit sau au rătăcit pe Pământ.

„Chiar dacă diferite grupuri de oameni preferau medii climatice diferite, toate habitatele lor au reacționat la schimbările climatice cauzate de modificările astronomice ale oscilației axei Pământului, ale înclinării și ale excentricității orbitale”, spune fizicianul climatic Axel Timmermann, de la Universitatea Națională Pusan din Coreea de Sud, potrivit ScienceAlert.

2 milioane de ani de schimbări climatice

Rezultatele adaugă o greutate semnificativă în sprijinul argumentului conform căruia episoadele preistorice de schimbări climatice au contribuit la stimularea evoluției genului Homo – o ipoteză suspectată de mult timp, dar totuși greu de demonstrat, din cauza lipsei de date climatice concrete care să se suprapună în același timp cu descoperirile din arhivele fosile.

„Una dintre cele mai notabile probleme este faptul că înregistrările terestre de informații despre habitat sunt adesea limitate în ceea ce privește intervalele de timp ale datelor disponibile”, explică arheologul Michael Petraglia de la Institutul Max Planck pentru Știința Istoriei Umane din Germania.

Pentru a ocoli această problemă, Timmermann și echipa sa au modelat schimbările de mediu pe Pământ pe o perioadă de 2 milioane de ani, încorporând schimbările climatice declanșate astronomic din cauza mișcărilor Pământului, cunoscute sub numele de ciclurile Milankovitch.

Clima a jucat un rol fundamental în evoluția omului

Simularea, care a rulat pe un supercomputer sud-coreean numit ALEPH, a durat peste șase luni pentru a calcula cifrele, producând ceea ce echipa spune că este cea mai lungă simulare cuprinzătoare a modelului climatic de până acum.

Cercetătorii au comparat apoi datele cu prezența documentată a mai multor specii în arhiva fosilă – inclusiv Homo erectus, H. heidelbergensis și H. neanderthalensis, printre altele – și cuprinzând peste 3.000 de fosile.

Rezultatele spun o poveste complexă despre modul în care diferite grupuri s-au dispersat în mod diferit pe Pământ de-a lungul timpului, dar sugerează, de asemenea, că dispersările (și perioadele contrastante de locuire în același loc) au fost legate de modele climatice care au afectat factori precum adecvarea la temperatură și disponibilitatea hranei.

„Studiul nostru documentează faptul că, de fapt, clima a jucat un rol fundamental în evoluția genului nostru Homo”, spune Timmermann.

Cea mai lungă simulare a modelului climatic

Ca un exemplu, cercetătorii sugerează că stresul climatic din sudul Africii ar fi putut fi cel care a dus la apariția lui H. sapiens, în timp ce H. heidelbergensis a dispărut. Dincolo de sugestia că datele climatice au jucat un rol în evoluția umană, studiul merge chiar mai departe, susținând că schimbările în adaptarea umană nu pot fi explicate pe deplin fără a recurge la o înțelegere mai largă a factorilor climatici care afectează ecosistemele.

„Pentru a înțelege evoluția umană în timpul Pleistocenului, trebuie să se ia în considerare întreaga complexitate spațială și temporală a semnalului climatic și a adecvării corespunzătoare a habitatului”, scriu cercetătorii.

„Acest studiu oferă un punct de plecare pentru testarea unei serii de teorii despre modul în care schimbările climatice și de habitat au modelat distribuția, diversificarea și dispersia speciilor umane.”

Descoperirile sunt raportate în revista Nature.

Nici curenții din adâncurile oceanelor nu scapă de efectele schimbărilor climatice

Ozonul încălzește planeta mai mult decât am fi crezut. Ce rol are gazul în schimbarea climatică?

Cele mai vechi mumii din lume sunt în pericol din cauza schimbărilor climatice

Schimbările climatice afectează păsările din Europa. Ce spun cercetătorii?

Capsula OSIRIS-REx a ajuns pe Pământ cu mostrele de material extraterestru
Musca ce nu poate zbura: descoperirea fascinantă a doi cercetători
Lauren Bacall, într-un Hollywood de altă dată, starul cel mai răsfățat al ecranului. „Nu-ți câștigi întotdeauna bătăliile, dar e bine să știi că ai luptat”
Bacteriile modificate genetic descompun materialele plastice în apa sărată
Femeile expuse frecvent la produsele de curățenie au risc mai mare de cancer ovarian
De ce bărbații au început să cumpere haine de la secțiunea pentru femei
INTERVIU EXCLUSIV: DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre misiunea OSIRIS-REx
Roluri memorabile, un Oscar și acuzații de hărțuire sexuală sau presupuse relații incestuoase cu nepoata sa. Morgan Freeman: „Provoacă-te pe tine însuți. Este singura cale care te ajută să te dezvolți”
Uniunea Europeană trebuie să se protejeze, nu să se decupleze de China
Ultimul „naș” mafiot al Italiei, în comă ireversibilă
Câți ani de închisoare a primit o mamă care și-a ucis fiicele de 15 și 5 ani?
A fost efectuat al doilea transplant de inimă de porc modificat genetic din istorie
Oamenii cu forme severe de COVID-19 prezintă anomalii la plămâni, creier și rinichi
Dispariția bizară a unui avion F-35: „Nu sunt sigur unde e”
O galaxie aflată la 73 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ, surprinsă cu Telescopul Hubble
Păsările de la orașe au ochi mai mici din cauza poluării luminoase
Liliane Bettencourt, fiica fondatorului L’Oreal și cea mai bogată femeie din lume. Regula după care s-a ghidat în viață: „Niciodată să nu dai explicații, niciodată să nu te plângi”
INTERVIU EXCLUSIV: NASA ne-a spus totul despre OSIRIS-REx!