Home » Istorie » Borcane recuperate de pe fundul oceanului dezvăluie secretele vinului roman antic

Publicat: 09.07.2022

Este posibil ca strugurii de proveniență locală și smoala să fi fost elementele cheie pentru vinificatorii de pe coasta Italiei în perioada romană, potrivit unor borcane recuperate din ocean în apropierea portului San Felice Circeo.

Au fost recuperate și analizate trei borcane de vin diferite, sau amfore, oferind cercetătorilor o perspectivă asupra practicilor de producere a vinului în această regiune în secolul 1-2 î.Hr., parte a perioadei greco-italice târzii.

Ceea ce face ca această cercetare să fie deosebit de remarcabilă este faptul că ea combină unele dintre cele mai recente tehnici de analiză chimică cu alte abordări utilizate în arheobotanică pentru a descoperi mai multe despre aceste borcane decât ar fi fost posibil altfel.

„Trei amfore, recuperate în 2018 din ancorajul antic de la San Felice Circeo (Italia), au oferit o ocazie rară de a dezvolta cercetări interdisciplinare prin analize arheobotanice și chimice”, scriu cercetătorii în lucrarea publicată.

O perspectivă asupra practicilor de producere a vinului în perioada romană

Una dintre tehnicile de laborator folosite aici a fost o combinație de cromatografie în fază gazoasă și spectrometrie de masă, diferite modalități de separare și identificare a markerilor chimici dintr-un material – în acest caz, antrenate pe reziduurile organice rămase în borcane, scrie ScienceAlert.

Cercetătorii au căutat, de asemenea, polenul prins în acel reziduu. Acest tip de analiză a mai fost făcut înainte, dar nu de multe ori pe borcane de vin ca acestea și rareori cu scopul de a încerca să înțeleagă contextul istoric mai larg al unui artefact.

Un studiu atent al polenului de viță-de-vie a arătat că borcanele au fost folosite pentru a face atât vin roșu, cât și alb, și că au fost folosite plante locale – deși nu este clar dacă aceste plante erau sau nu domesticite la acea vreme.

Între timp, urmele de pin sugerează că acesta a fost folosit pentru a impermeabiliza borcanele și poate și pentru a aromatiza vinul. Gudronul de smoală care includea pinul ar fi provenit din afara regiunii, spun cercetătorii, poate din Calabria sau Sicilia.

Borcanele, folosite pentru a face atât vin roșu, cât și alb

Descoperirile din jurul portului San Felice Circeo, la aproximativ 90 de kilometri la sud-est de Roma, includ o varietate de ceramică și artefacte. Arheologii cred că este posibil ca zona să se fi aflat în apropierea unui canal roman.

Deși cercetătorii nu pot fi siguri de toate concluziile la care au ajuns în studiul lor, au putut merge mai departe datorită gamei de metode interdisciplinare folosite pentru a desluși compoziția chimică a ceea ce a rămas în aceste borcane.

Aceasta înseamnă combinarea expertizei chimice și botanice cu alte înregistrări istorice și arheologice, precum și cu studii anterioare asupra borcanelor de vin precum acestea – mergând dincolo de analiza chimică pentru a săpa în istoria înconjurătoare a artefactelor.

Cercetarea a fost publicată în PLOS One.

Laptele de cocos, o băutură miraculoasă? Iată care sunt beneficiile

Băutura care îți împiedică oasele să îmbătrânească. Cât de des o consumi?

Apa cu lămâie, o băutură miraculoasă? Iată care sunt beneficiile reale