Home » Știință » Oamenii de știință au descoperit potențiala sursă a vieții, ascunsă adânc în scoarța terestră

Publicat: 12.08.2022

Oamenii de știință de la Universitatea Newcastle au descoperit o sursă de oxigen care ar fi putut influența evoluția vieții înainte de apariția fotosintezei.

Proiectul de cercetare, condus de Școala de Științe Naturale și de Mediu a Universității Newcastle și publicat în revista Nature Communications, a descoperit un mecanism care poate genera peroxid de hidrogen din roci în timpul mișcării faliilor geologice.

În timp ce în concentrații mari peroxidul de hidrogen poate fi dăunător vieții, acesta poate reprezenta, de asemenea, o sursă utilă de oxigen pentru microbi. Este posibil ca această sursă suplimentară de oxigen să fi influențat evoluția timpurie și, probabil, chiar originea vieții în mediile fierbinți de pe Pământul timpuriu, înainte de evoluția fotosintezei.

În regiunile active din punct de vedere tectonic, mișcarea scoarței terestre nu numai că generează cutremure, dar ciuruiește subsolul cu fisuri și fracturi căptușite cu suprafețe de rocă foarte reactive care conțin numeroase imperfecțiuni, sau defecte.

O sursă utilă de oxigen pentru microbi

În laborator, studentul la masterat Jordan Stone a simulat aceste condiții prin zdrobirea granitului, bazaltului și peridotitei – tipuri de roci care ar fi fost prezente în crusta Pământului timpuriu. Acestea au fost apoi adăugate la apă în condiții bine controlate, fără oxigen, la diferite temperaturi.

Experimentele au scos la iveală cantități substanțiale de peroxid de hidrogen – și, ca urmare, potențial oxigen, generate doar la temperaturi apropiate de punctul de fierbere al apei.

Este important de remarcat faptul că temperatura de formare a peroxidului de hidrogen se suprapune peste intervalele de creștere a unora dintre cei mai iubitori de căldură microbi de pe Pământ, numiți hipertermofile, inclusiv microbii evolutivi antici care folosesc oxigenul, aflați aproape de rădăcina Arborelui Universal al Vieții, scrie EurekAlert.

Cum a evoluat viața?

,,În timp ce cercetările anterioare au sugerat că unele cantități mici de peroxid de hidrogen și alți oxidanți se pot forma prin stresarea sau zdrobirea rocilor în absența oxigenului, acesta este primul studiu care arată importanța vitală a temperaturilor ridicate pentru a maximiza generarea de peroxid de hidrogen”, a declarat autorul principal, Jordan Stone, care a efectuat această cercetare ca parte a lucrării sale de masterat în geoștiința mediului.

,,Această cercetare arată că defectele de pe rocile și mineralele zdrobite se pot comporta foarte diferit de modul în care ne-am aștepta ca suprafețele minerale să reacționeze. Tot ceea ce au nevoie aceste reacții pentru a genera peroxid de hidrogen și, prin urmare, oxigen, este apa, rocile zdrobite și temperaturile ridicate, toate acestea fiind prezente pe Pământul timpuriu înainte de evoluția fotosintezei și care ar fi putut influența chimia și microbiologia din regiunile fierbinți, active din punct de vedere seismic, unde este posibil ca viața să fi evoluat pentru prima dată”, a adăugat și lectorul Dr. Jon Telling.

Astronomii au descoperit o planetă care ar putea susține viață. Ce secrete ascunde?

În urmă cu 15 ani, NASA începea să caute viaţă pe Marte