Home » Istorie » Fosile antice dezvăluie singurul vultur din Lumea Veche descoperit în Australia

Fosile antice dezvăluie singurul vultur din Lumea Veche descoperit în Australia

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 26.07.2022

Vreme de mai bine de 100 de ani, paleontologii au crezut că o fosilă descoperită în Australia de Sud a fost un vultur din specia Taphaetus lacertosus. Acum, noi cercetări au dezvăluit adevărata sa taxonomie, fiind vorba despre un vultur din „Lumea Veche”, primul descoperit în țară.

Fosila este cea a unui Cryptogyps lacertosus și această pasăre răpitoare ar fi trăit cu 500 și 50.000 de ani în urmă. Mai este cunoscut drept vultur din „Lumea Veche”, iar specii similare există și în prezent, deși nu în Australia, indică Science Alert.

Reclasificarea evidențiază cât de diversă era megafauna în această parte a lumii în perioada Pleistocenului, care a început cu aproximativ 2,5 milioane de ani în urmă și s-a încheiat cu aproximativ 11.700 de ani în urmă.

Noi informații oferite de fosile

„Am comparat materialul fosil cu păsările de pradă din întreaga lume și a devenit clar imediat că această pasăre nu era adaptată să fie vânător și, prin urmare, nu era un șoim sau un vultur”, spune paleontologul Ellen Mather de la Universitatea Flinders, Australia.

„Trăsăturile osului piciorului sunt prea subdezvoltate pentru a susține musculatura necesară pentru uciderea prăzii. Atunci când am plasat Cryptogyps într-un lanț evolutiv, acest lucru ne-a confirmat suspiciunile că pasărea ar fi un vultur și suntem foarte încântați să publicăm în sfârșit acest lucru”.

Această poveste începe în 1901 odată cu descoperirea primei părți a fosilei: un fragment dintr-un os de aripă găsit lângă Kalamurina Homestead pe râul Warburton din Australia de Sud. În câțiva ani, a fost descris ca provenind dintr-o rudă dispărută a vulturului cu coadă-pană.

Anii recenți au venit cu noi descoperiri

În ultimii ani, cercetătorii (inclusiv cei din spatele acestui ultim studiu) au început să pună la îndoială clasificarea fosilei cunoscute acum ca C. lacertosus. S-a sugerat că vulturii din Lumea Veche ar fi putut exista în timpul Pleistocenului în Australia și că această fosilă ar putea fi un astfel de exemplar.

Descoperirea de noi fosile din Peșterile Wellington din Noua Țara Galilor de Sud și Peștera Leaenas Breath din Câmpiile Nullabor din Australia de Vest i-a ajutat pe cercetători să demonstreze acest lucru.

Acești vulturi ar fi împărțit cerul cu vulturii cu coadă-pană și ar fi privit de sus niște fiare destul de mari, inclusiv erbivorul marsupial Diprotodon și leul marsupial Thylacoleo, ambele acum dispărute.

„Acum știm că au fost aici. S-au ascuns chiar sub ochii tuturor”

O altă concluzie din studiul care descrie C. lacertosus este că diversitatea păsărilor răpitoare din Australia era mult mai mare în trecut decât este acum. Vulturii joacă un rol crucial în accelerarea degradării carcasei și reducerea răspândirii bolilor, iar acum nu a mai rămas niciunul de tipul celui descoperit recent în Australia.

Cercetătorii sugerează că dispariția vulturilor ar fi zdruncinat situația ecologică, deoarece alte animale necrofage au început să ocupe același rol, deși nu chiar în același mod. Dacă C. lacertosus a acționat într-un mod similar cu rudele sale moderne, atunci ar fi fost normal ca multe dintre păsări să se hrănească împreună cu o singură carcasă. Acest lucru ar fi ajutat să îi ofere un avantaj competitiv față de alte animale.

„Astăzi suntem familiarizați cu un vultur cu coadă-pană care culege o carcasă de cangur de pe marginea drumului”, spune Mather. „Cu mii de ani în urmă, o pasăre foarte diferită ar fi ocupat rolul de consumator”.

Un ritual viking brutal, cunoscut drept „vulturul însângerat”, era posibil din punct de vedere anatomic

Un vultur spectaculos, dintr-o specie rară, a ajuns în America de Nord, la 8.000 km depărtare de casă

Poliția, nevoită să intervină pentru a despărți doi vulturi încâlciți. Cum s-a întâmplat?

Donald Trump, speriat de un vultur în timpul unei şedinţe foto – VIDEO