Home » Istorie » O pasăre cântătoare, care nu a mai fost văzută de 24 de ani, a fost observată în pădurile din Madagascar

Sursa foto: AFP/HO/JOHN C. MITTERMEIER/AMERICAN BIRD CONSERVANCY/Profimedia
Publicat: 10.03.2023

Cercetătorii au sărbătorit recent prima apariție din ultimii 24 de ani a speciei de păsări dusky tetraka (Xanthomixis tenebrosa). Originară din Madagascar, pasărea cântătoare cu gât galben era considerată dispărută.

O expediție în regiunile îndepărtate ale națiunii a confirmat două apariții recente ale acestei păsări. Oamenii de știință au învățat ceva în acest timp despre comportamentul acestei mici păsări, care ar putea ajuta la explicarea modului în care aceasta a trecut neobservată atât de mult timp. Pasărea rămâne extrem de rară, potrivit Phys.org.

Ultima apariție documentată a păsării dusky tetraka, în 1999, a fost în pădurile tropicale din nord-estul Madagascar, unul dintre punctele critice ale biodiversității din lume, cu sute de specii de vertebrate unice.

Dusky tetraka, pasărea din apropierea râurilor

În decembrie, o echipă internațională de cercetători de la Peregrine Fund, cu sediul în SUA, a condus timp de 40 de ore și a mers pe jos timp de o jumătate de zi până la ultimul loc în care a fost văzută această pasăre.

Ei au descoperit că o mare parte din pădure fusese distrusă și transformată în ferme pentru producția de vanilie, deși zona este protejată în mod oficial.

După opt zile, John Mittermeier, membru al echipei, director al programului de păsări pierdute de la American Bird Conservancy, a văzut în cele din urmă o pasăre care țopăia prin vegetația densă de la sol în apropierea unui râu stâncos și a făcut o fotografie.

„Dacă dusky tetraka preferă mereu zonele din apropierea râurilor, asta ar putea să explice de ce specia a fost trecută cu vederea atât de mult timp. Observarea păsărilor în pădurile tropicale constă în a asculta cântecele lor, așa că, în mod natural, ai tendința să eviți să petreci timp lângă râuri învolburate, unde nu poți auzi nimic”, a spus Mittermeier.

O altă pasăre dusky tetraka a fost localizată de o a doua echipă, iar aceasta și-a petrecut cea mai mare parte a timpului la fel, în vegetația densă din apropierea unui râu, probabil în căutarea insectelor și a altor prăzi în tufișurile umede.

Mai mult de jumătate din păsările Madagascarului sunt endemice

Pasărea se află pe lista celor mai căutate zece păsări pierdute, o colaborare între Re:wild, American Bird Conservancy și BirdLife International, toți parteneri ai expediției.

Mai mult de jumătate din păsările Madagascarului, aproximativ 115 specii, sunt endemice, ceea ce înseamnă că nu se mai găsesc nicăieri în altă parte.

Mai mult de 40 de specii de păsări ale insulei sunt considerate a fi pe cale de dispariție pe Lista Roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii (IUCN).

Dusky tetraka nu este clasificată din lipsă de date.

Ce cauzează pierderea biodiversității din Madagascar?

Principalele cauze ale pierderii biodiversității în Madagascar sunt distrugerea pădurilor, astfel încât oamenii să facă loc agriculturii, degradarea habitatului, speciile invazive, schimbările climatice și vânatul.

Aproximativ 40% din acoperirea forestieră originală a insulei a fost pierdută între 1950 și 2000, potrivit unei cercetări anterioare.

Copacii din pădurile tropicale au început să moară mai repede încă din 1980

Câte dintre plantele și animalele din SUA sunt în pericol de dispariție?

Oamenii au îmblânzit animalele cu 2.000 de ani mai devreme decât s-a crezut până acum