Home » Istorie » Oamenii de știință descoperă „lumea pierdută” a primilor strămoși ai omenirii

Oamenii de știință descoperă „lumea pierdută” a primilor strămoși ai omenirii

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 28.06.2023

Descoperirea unei „lumi pierdute” a unor organisme străvechi care au trăit în cursurile de apă ale Pământului cu cel puțin 1,6 miliarde de ani în urmă ar putea schimba înțelegerea noastră despre primii strămoși.

Cunoscute sub numele de „Protosterol Biota”, aceste creaturi microscopice fac parte dintr-o familie de organisme numite eucariote. Eucariotele au o structură celulară complexă care include mitocondriile, cunoscute ca fiind uzinele energetice ale celulei, și un nucleu care acționează ca „centru de control și de informare”.

Formele moderne de eucariote care trăiesc astăzi pe Pământ includ ciuperci, plante, animale și organisme unicelulare, cum ar fi amibele. Oamenii și toate celelalte creaturi nucleate își pot urmări descendența ancestrală până la ultimul strămoș comun eucariot (LECA). LECA a trăit în urmă cu mai mult de 1,2 miliarde de ani.

Descoperirea biotei de protosterol, publicată în Nature, a fost făcută de cercetătorii de la Universitatea Națională Australiană (ANU). Potrivit cercetătorilor, aceste organisme ar fi putut fi primii prădători de pe Pământ.

Una dintre cele mai mari enigme ale evoluției

Aceste creaturi străvechi erau abundente în ecosistemele marine din întreaga lume și probabil că au modelat ecosistemele pentru o mare parte din istoria Pământului. În studiul, publicat în Nature, cercetătorii spun că Protosterol Biota a trăit cu cel puțin un miliard de ani înainte de apariția oricărui animal sau plantă.

„Rămășițele moleculare ale Protosterol Biota detectate în roci vechi de 1,6 miliarde de ani par a fi cele mai vechi rămășițe ale propriei noastre linii genealogice – au trăit chiar înainte de LECA. Aceste creaturi străvechi au fost abundente în ecosistemele marine din întreaga lume și, probabil, au modelat ecosistemele pentru o mare parte din istoria Pământului”, a declarat dr. Benjamin Nettersheim, care și-a finalizat doctoratul la ANU și se află acum la Universitatea din Bremen, Germania.

„Formele moderne de eucariote sunt atât de puternice și dominante în prezent, încât cercetătorii au crezut că acestea ar fi trebuit să cucerească oceanele antice ale Pământului în urmă cu mai mult de un miliard de ani.”

Aceste creaturi au prosperat până acum 800 de milioane de ani

„Oamenii de știință au căutat mult timp dovezi fosilizate ale acestor eucariote timpurii, dar rămășițele lor fizice sunt extrem de rare”.

Una dintre cele mai mari enigme ale evoluției timpurii la care oamenii de știință au încercat să răspundă este: de ce strămoșii noștri eucarioți foarte capabili nu au ajuns să domine vechile cursuri de apă ale lumii? Unde se ascundeau?

„Studiul nostru răstoarnă această teorie. Demonstrăm că acestea erau la vedere și că, de fapt, au fost de la bun început abundente în oceanele și lacurile antice ale lumii. Doar că oamenii de știință nu au știut cum să le caute – până acum.”

Profesorul Jochen Brocks de la ANU, care a făcut descoperirea împreună cu dr. Nettersheim, a declarat că Protosterol Biota erau cu siguranță mai complexe decât bacteriile și probabil mai mari, deși nu se știe cum arătau.

Potrivit profesorului Brocks, aceste creaturi au prosperat în urmă cu aproximativ 1,6 miliarde de ani, până acum aproximativ 800 de milioane de ani, scrie EurekAlert.

Rocile bogate în fier dezvăluie schimbările prin care a trecut Pământul de-a lungul istoriei

Cercetătorii brazilieni au descoperit roci din plastic pe o insulă îndepărtată

Roci care generează electricitate, descoperite în Congo. Adevărat sau fals?

Eșantioanele misiunii Chang’e-5 dezvăluie roci necunoscute până acum pe Lună