Home » Istorie » O fosilă veche de 520 de milioane de ani ne spune ce nu știam despre evoluție

O fosilă veche de 520 de milioane de ani ne spune ce nu știam despre evoluție

Publicat: 07.09.2023

O echipă de la Universitatea din Leicester (Anglia), Laboratorul Cheie Yunnan pentru Paleobiologie și Institutul de Paleontologie de la Universitatea Yunnan (China), Muzeul de Fosile Chengjiang China) și Muzeul de Istorie Naturală din Londra (Anglia) a descoperit un animal fosil vechi de 520 de milioane de ani, numit Kylinxia, păstrat în stare impecabilă, care ne spune ce nu știam despre evoluție.

Oamenii de știință au reușit cu succes să o reconstruiască și acum speră că acest lucru ne va putea spune ce nu știam despre evoluție în ceea ce privește speciile de animale antice cunoscute sub numele de artropode.

Cercetătorii au folosit un scaner CT pentru a vizualiza specia și au descoperit că aceasta avea trei ochi pe cap și membre puternice pentru a prinde prada.

„Conservarea animalului fosil este uimitoare. După scanarea CT, putem să îl întoarcem digital și să privim literalmente în față ceva ce a fost viu cu peste 500 de milioane de ani în urmă. Pe măsură ce am rotit animalul, am putut vedea că capul său are șase segmente, la fel ca multe artropode vii”, a spus autorul principal al studiului, Robert O’Flynn, doctorand la Universitatea din Leicester, Școala de Geografie, Geologie și Mediu.

O nouă fosilă ne învață ce nu știam despre evoluție

Fosilele au fost găsite în biota Cambrian Chengjiang din provincia Yunnan, din China. Zona a fost responsabilă pentru producerea a peste 250 de specii de organisme fosile conservate în mod excepțional, indică Interesting Engineering.

Kylinxia și biota Chengjiang, de unde a provenit, sunt esențiale pentru dezvoltarea înțelegerii noastre despre evoluția timpurie a euartropodelor. Îmi place să cred că descoperiri similare vor continua să fie făcute de Robert”, a spus profesorul Mark Williams, supervizorul principal al lui Robert la Universitatea din Leicester.

Fosilele de animale marine datează cu jumătate de miliard de ani în urmă și sunt o adevărată dovadă a unei perioade în care ecosistemele complexe prosperau în oceanele lumii. Noua fosilă se va adăuga la fondul tot mai mare de date despre istoria artropodelor, animale ale căror corpuri sunt împărțite în segmente în mod similar celor găsite astăzi la crabi, homari, insecte și păianjeni.

„Robert și cu mine am examinat datele micro-CT ca parte a tezei sale de doctorat, în speranța de a perfecționa și corecta interpretarea anterioară a structurilor capului din acest gen, Kylinxia. În mod uimitor, am descoperit că capul său este compus din șase segmente, cum este, de exemplu, la insecte”, a spus profesorul Yu Liu, de la Laboratorul Cheie pentru Paleobiologie al Universității Yunnan.

De unde au evoluat artropodele de azi?

Antropodele sunt populare în înregistrările fosile, dar majoritatea pot fi identificate doar pe baza scheletelor lor dure. Fosila Kylinxia, pe de altă parte, a fost găsită aproape completă, permițându-le oamenilor de știință să obțină în mod eficient imagini cu specia.

„Majoritatea teoriilor noastre cu privire la modul în care a evoluat capul artropodelor s-au bazat pe aceste specii de ramificare timpurie având mai puține segmente decât speciile vii. Descoperirea la Kylinxia a două perechi de picioare nedetectate anterior sugerează că artropodele vii au moștenit un cap cu șase segmente de la un strămoș cu cel puțin 518 milioane de ani în urmă”, a spus dr. Greg Edgecombe, de la Muzeul de Istorie Naturală.

Cu doar câteva luni în urmă, în mai 2023, oamenii de știință chinezi au descoperit o fosilă a unui scorpion de mare antic rar, care a ajutat la aflarea de noi informații despre grupul dispărut de euripteride căruia îi aparținea.

Studiul de față a fost publicat în revista Current Biology.

Fenomenul care a pus capăt primei ocupații umane pe continentul european

Un întreg oraș mayaș, descoperit de arheologi fără să viziteze deloc acel ținut

Un nou studiu a confirmat că Vlad Țepeș plângea cu lacrimi de sânge

Ce tratamente bizare foloseau strămoșii noștri pentru a vindeca boli?