Home » Istorie » Unele specii de dinozaur dormeau la fel ca păsările din prezent, dezvăluie fosilele

Publicat: 22.11.2023

Paleontologii din Mongolia au descoperit un schelet aproape complet și articulat al unei specii de dinozaur necunoscute până acum, care a trăit în urmă cu peste 72 de milioane de ani. În plus, postura acestui specimen prezenta o poziție stereotipă de somn asemănătoare cu cea a păsărilor.

Dinozaurul nou-descoperit a cutreierat planeta noastră în timpul epocii Campanian din Cretacicul târziu, în urmă cu 84 și 72 de milioane de ani.

Botezat Jaculinykus yaruui, specia era un tip de alvarezsaurid, un grup de dinozauri teropode timpurii care au fost distribuiți la nivel global din Jurasicul târziu până în Cretacicul târziu.

,,Alvarezsauria este un grup de teropode maniraptoriene bizare, ale căror membri din ultimele ramuri posedă omoplasme asemănătoare cu păsările”, a declarat paleontologul Kohta Kubo de la Universitatea Hokkaido.

,,Registrul fosilelor de alvarezsauri este răspândit la nivel global, dar este cunoscut mai ales din Asia sau America de Sud”.

Dinozaurul a trăit în urmă cu peste 72 de milioane de ani

,,În special, rămășițele fosile ale alvarezsauridelor cu ramificație târzie sunt abundente în bazinul Nemegt din Mongolia și opt genuri au fost documentate până în prezent. În ciuda creșterii recente a înregistrărilor fosile ale alvarezsauridelor, o anatomie detaliată a membrilor este încă limitată din cauza faptului că majoritatea resturilor fosile sunt fragmentare.”

,,Acest lucru duce adesea la dificultăți în interpretarea ecologiei lor și la interrelații filogenetice slab rezolvate.”

Scheletul aproape complet al lui Jaculinykus yaruui – cu un craniu, din care lipsesc unele elemente craniene – a fost dezgropat în localitatea Nemegt din bazinul Nemegt din deșertul Gobi din Mongolia.

Specimenul a fost colectat din secțiunea superioară a Formațiunii Baruungoyot (sau Barun Goyot).

Acesta se află la Institutul de Paleontologie al Academiei de Științe a Mongoliei din Ulaanbaatar, capitala Mongoliei, scrie SciNews.

Scheletul este aproape complet

,,Reprezintă unul dintre cele mai complete schelete de alvarezsaur raportate până în prezent”, au declarat paleontologii. ,,De asemenea, este al nouălea gen de alvarezsauride din bazinul Nemegt”.

Specimenul prezintă o poziție stereotipă de somn asemănătoare cu cea pe care o au păsările, cu gâtul și coada arcuite, precum și cu membrele posterioare pliate sub pelvis.

,,Poziția de somn asemănătoare cu cea aviară a lui Jaculinykus yaruui prezintă următoarele caracteristici: membrele posterioare îndoite de o parte și de alta a corpului; membrul anterior stâng îndoit lângă corp cu cotul; gâtul curbat posterior în partea dreaptă a corpului; coada poziționată în partea stângă și încovoiată în jurul membrelor posterioare flexate spre dreapta”, au precizat cercetătorii.

Test de cultură generală. Câți ani trăiau dinozaurii?

Praful după impact, nu asteroidul, a dus la dispariția dinozaurilor, spun oamenii de știință