Home » Istorie » Conținutul stomacului unui Tiranozaur, păstrat într-o fosilă de 75 de milioane de ani

Foto: Francois Therrien et al., Science Advances, 2023
Publicat: 16.12.2023

Conținutul stomacului unui Tiranozaur a fost descoperit pentru prima dată într-o fosilă care prezintă un Gorgosaurus juvenil. Selectiv în alimentație, acesta a consumat doar picioarele a doi mici dinozauri cu pene care probabil erau un meniu popular și abundent acum aproximativ 75 de milioane de ani; specia Citipes elegans este acum cunoscută în principal datorită conținutului fosilizat al stomacului.

„Este un eveniment destul de nefericit pentru Citipes, dar norocos pentru noi”, a declarat coautoarea studiului dr. Darla Zelenitsky, de la Universitatea din Calgary (Canada). Zelenitsky descrie specimenul de Gorgosaurus drept o „fosilă pe care o găsești o dată în carieră”, (deși merită menționat faptul că cariera ei a mai inclus câteva astfel de descoperiri până acum) deoarece este primat dată când este găsit conținutul stomacului unui Tiranozaur conservat.

Degradarea oaselor ne spune că Gorgosaurus probabil a murit în decurs de o săptămână de la consumul picioarelor de Citipes; dar ce anume l-a ucis? „Este destul de clar care este cauza morții micului Citipes”, a glumit coautorul dr. François Therrien, de la Muzeul Regal Tyrrell (Canada).

„Dar ce anume l-a omorât pe Gorgosaurus? Nu avem idee, dar probabil nu a murit de indigestie”, spune Therrien.

Cadavrul dinozaurului a fost găsit în partea de jos a depozitului unui canal de râu, dar asta nu înseamnă neapărat că s-a înecat în râu. Acesta doar este un mediu ideal pentru a fi îngropat, deoarece râurile transportă o mulțime de sedimente”, continuă cercetătorul.

Ce ne spune conținutul stomacului unui Tiranozaur despre viața pe care o aveau aceste animale?

Momentul morții poate avea un impact mare asupra capacității noastre de a învăța despre animalele dispărute, în special în ceea ce privește comportamentul lor, care este rar capturat în fosile. Excepții de la acest lucru s-au găsit în Deșertul Gobi din Mongolia, unde animalele antice uneori mureau din cauza prăbușirii bruște a dunelor, notează IFL Science.

„De exemplu, dacă a fost o furtună și dunele s-au prăbușit peste dinozauri, adesea îi găsim conservați în aceste poziții de viață, ceea ce este foarte interesant. Așadar, veți vedea Oviraptori stând pe o grămadă de ouă și chiar cuibărind. Specimenul celebru cunoscut din Mongolia a fost cauzat de o prăbușire a unei dune, iar Velociraptorul și Protoceratopsul sunt efectiv încleștați fizic și se luptă”, a continuat Zelenitsky.

„Cu toate acestea, acest specimen din Alberta, conservat în mediu fluvial, ne oferă o imagine bună a comportamentului unui Tiranozaur și anume comportamentul său alimentar. Faptul că era un consumator precis, un alegător pretențios și vâna pradă mică și agilă precum Citipes”, spune cercetătoarea.

Descoperirea obiceiurilor alimentare ale Tiranozaurilor juvenili explorează o idee pe care Therrien și Zelenitsky o investighează cu privire la modul în care aceste animale au reușit să domine anumite ecosisteme. Ei susțin că, în loc să urmeze un comportament alimentar pe tot parcursul vieții, dietele acestor animale se schimbau pe măsură ce îmbătrâneau, ceea ce înseamnă că, deși reprezentau doar o grupare de animale, ocupau mai multe poziții în cadrul lanțului trofic.

Cu ce se hrăneau acești dinozauri?

Știm din urmele de mușcare găsite pe oasele fosilizate că adulții preferau să doboare erbivore mari precum ceratopsienii (dinozaurii cu coarne) și hadrozaurii (dinozaurii cu cioc de rață). Adultul Gorgosaurus cântărea în jur de 1.000 de kilograme și își foloseau craniile masive și dinții uriași pentru a prinde pradă mare și a mușca prin oase, dar mult timp nu știam dacă juvenilii (care aveau aproximativ o treime din greutatea adulților) făceau același lucru.

„Acum avem dovezi că tinerii Tiranozauri aveau o dietă diferită față de adulți și vrem să încercăm să identificăm dacă există și alte lucruri pe care le putem spune despre asta, cum ar fi ce tip de pradă vânau sau la ce moment exact a avut loc schimbarea dietei și cum”, a spus Therrien.

„Faptul că Tiranozaurii erau capabili să ocupe diferite nișe ecologice pe parcursul vieților lor a fost probabil unul dintre factorii care i-au făcut animale atât de reușite încât să poată controla ecosistemele fără a lăsa loc pentru alte specii de teropode să vină și să încerce să își găsească o nișă”, spune cercetătorul.

Ocuparea diferitelor nișe ecologice i-ar fi oferit lui Gorgosaurus avantajul de a nu concura pentru resurse cu camarazii săi mai în vârstă sau mai tineri și ar fi putut contribui la transformarea Tiranozaurilor în unii dintre cei mai mari dinozauri prădători din istoria Pământului.

Studiul este publicat în jurnalul Science Advances.

Vrăji împotriva mușcăturilor de șarpe, găsite într-un mormânt egiptean antic

Microfosile vechi de miliarde de ani arată cum a apărut viața complexă pe Pământ

Au descoperit arheologii Arca lui Noe?

Nemrut Dagi și sanctuarul populat cu statui

Cercetătorii spun că au găsit noi dovezi pentru o planetă ascunsă în Sistemul Solar
Cărți scoase de pe rafturile Bibliotecii Naționale a Franței deoarece ar conține arsenic
Amendă uriașă după o ceartă pe social media
În urmă cu aproape opt decenii, italienii îl executau pe „Il Duce”
Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?
Bob Lazar: Zona 51 și Farfuriile Zburătoare